Personalvetare får snabbt jobb

Nyexaminerade personalvetare kan glädja sig åt en god arbetsmarknad. Nästan 40 procent får ett relevant jobb innan avlutade studier. Det visar en undersökning från Akavia. "Personalvetarnas kunskaper ligger helt rätt i tiden", säger Abelone Tischbein-Madsen på Akavia.

Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia och Felix Ulfenstedt, sakkunnig på förbundet.

Akavias enkätundersökning bland personalvetare som tog examen under åren 2019−2020 pekar på goda tider för yrkesgruppen. 76 procent har anställning och många fick sitt första arbete med relevans för utbildningen redan innan de hunnit bli klara med studierna.

− Det är glädjande att så många inom professionen får ett relevant arbete efter examen, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia.

− För nyexaminerade personalvetare är det vanligast att man får jobb i privat sektor efter utbildningen. Där finns många av jobben inom it-telecom, industri eller bemanning. Många söker sig även till kommunala verksamheter, säger Felix Ulfenstedt, sakkunnig på Akavia.

När det gäller lön råder han nyexaminerade personalvetare att ha ett löneanspråk inför första anställningen. Undersökningen visar att den som anger löneanspråk vid första anställningstillfället nästan har 3 500 kronor mer i medellön jämfört med den som inte angav något.

− Att ange ett löneanspråk är ett bra sätt att tidigt påverka sin lön men också sin kommande löneutveckling, säger Felix Ulfenstedt.

Fakta: Arbetsmarknadsundersökningen Efter examen gjordes under perioden februari – april 2021. I urvalet ingår ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer som är under 36 år och har tagit examen under perioden september 2019 – augusti 2020. 2157 personer svarade på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 28 procent.

Läs rapporten

Abelone Tischbein-Madsen
Felix Ulfenstedt

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.