Personer med nedsatt rörelseförmåga sorteras bort vid anställning

DHR har samlat medlemmars erfarenheter av att söka jobb. Personer i rullstol blir bortsorterade. – Resultatet bekräftar det som vi tycker oss ha sett, att våra medlemmar blir bortsorterade vid rekrytering, säger DHR:s förbundsordförande Åsa Strahlemo. Det ser ungefär lika illa ut överallt på arbetsmarknaden.
Åsa Strahlemo, förbundsordförande DHR

– Jag hade hoppats att Sverige kommit längre, säger Åsa Strahlemo. Det känns väldigt omodernt att rekrytering av personal präglas av fördomar och stelbenthet. Det finns mer än ett sätt att utföra ett arbete. Om arbetsgivare vill försäkra sig om att rekrytera den mest kompetenta och lämpligaste kandidaten, så måste de våga se till personens lämplighet och inte till personens fysiska rörlighet.

Respondenterna är medlemmar i DHR och de flesta som svarat är 31-50 år. Majoriteten är kvinnliga respondenter.

o I stort sett alla har sökt arbete den senaste fem åren och hälften av dem har inte fått ett eller flera arbeten under den tiden.

o En majoritet uppger att de skriver att de har funktionsnedsättning i personliga brev.

o Nästan alla tror att funktionsnedsättningen har haft påverkan om man fått arbetet eller inte.

o En majoritet tror inte (av deras erfarenhet) att arbetsgivare generellt känner till de stödinsatser som finns på arbetsmarknaden.

o Tydligt också från medlemmarna hur ointresserade fackförbunden verkar vara av dessa frågor.

DHR har en medlem som länge försökt vara aktiv och följa upp sina misstankar om diskriminering i sitt jobbsökande. Han berättar:

”Jag har begärt ut anställningshandlingar från sju arbeten senaste tiden. I fem av dem finns konstigheter och tveksamheter kring att jag inte blev kallad till intervju. Dessa var offentliga anställningar så handlingarna är offentliga. I ett av fallen var det så konstigt att jag inte blev kallad till intervju, så att jag anmälde till DO. DO har tagit emot anmälan och lovat följa upp. Jag frågade en av arbetsgivarna varför jag, med min förtjänst och skicklighet, inte gick vidare till intervju. Arbetsgivaren svarade att det var någonting med personligheten hos de andra som var bättre. Men då hade vi ju inte ens träffats.”

Berättelser ur enkäten:

"Det handlade om bristande fysiskt tillgänglighet på olika sätt hos olika arbetsgivare"

"Ja, en av arbetsgivarna sa att han inte kunde ta in dem som har funktionshinder i sitt team för att teamet inte var redo för sådan förändring"

– Arbetsgivare måste fråga sig om de har råd att INTE anställa utifrån kompetens, säger Åsa Strahlemo. Hur mycket förlorar verksamheten på detta idag?

För mer info, kontakta

Åsa Strahlemo, förbundsordförande: 070 508 80 29