Peter Andersson är invald i svensk ishockeys Hockey Hall of Fame

Det är med stor glädje som Svenska Ishockeyförbundet väljer in legendaren Peter Andersson i svensk ishockeys Hockey Hall of Fame.

Han blev invald av invalskommittén.
Han kommer att uppvaktas av Svenska Ishockeyförbundet.
Peter Andersson hyllas i samband med HockeyAllsvenska matchen IF Björklöven-Tingsryds AIF i A3 Arena, Umeå, klockan 19.00 fredagen den 15 februari 2019.
Biljettinformation via denna länk: https://bjorkloven.ebiljett.nu/EventList

Peter Andersson, spelare, invald som nummer 120 i Hockey Hall of Fame
Motivering:
"Pålitligare försvarsspelare får man leta efter. Peter 19 Andersson var egentligen bäst "i varje klass", vare sig det gällde pojk-, junior- eller A-landslaget. Under fem VM-turneringar blev det två guld. 1991 i Finland spelade Peter tillsammans med Kjell Samuelsson och den duon var inte inne på ett enda baklängesmål! Han var även med i det historiska JVM-laget 1981 som vann guld och lagkapten i Björklöven när Umeålaget vann SM-guld 1987. I Canada Cup blev han trea två gånger och under två OS-turneringar blev det två brons. Peter 19 Andersson krånglade aldrig till det på isen och löste problemen med enklast möjliga verktyg. Som ledare verkade han i Schweiz, MODO, Björklöven och Washingtons farmarlag."

LÄS MER PÅ HOCKEY HALL OF FAME

Titta gärna in på svensk ishockeys officiella Hockey Hall of Fame.

OM HOCKEY HALL OF FAME
Hockey Hall of Fame startades den 13 december 2011. Då presenterades också den förste som valdes in i Hockey Hall of Fame, Sven Tumba.

HOCKEY HALL OF FAMES INVALSKOMMITTÉ
Peter Blomqvist, ordförande