Peter Hellberg vald till ordförande för UNI Europa

Unionens förste vice ordförande, Peter Hellberg, har valts till ordförande för branschfederationen UNI Europa.

Peter Hellberg, Foto: Camilla Svensk

Utöver att driva frågan om kollektivavtal som ett viktigt verktyg för att stärka demokratin kommer Peter Hellberg också att i sin nya roll agera för att lyfta jämställdheten och jämlikheten på Europas arbetsmarknader.

- Jag är mycket hedrad över att bli vald till ordförande för UNI Europa. Det är viktigare än någonsin med facklig sammanhållning och jag tänker göra mitt yttersta för att bidra till att stärka facken och dess medlemmar, säger Peter Hellberg.

Utmaningarna som avhandlas under kongressen rör bland annat Covid-19, digitalisering, ökande ojämlikhet och förändringar i arbetslivet. Peter Hellberg kommenterar:

- Det senaste året med den globala pandemin har snabbat på förändringarna på arbetsmarknaden. Vi måste alla stå redo att inte bara ta oss an de nya utmaningarna vi mött utan också förbereda oss för utmaningarna som väntar längre fram.

UNI Europas kongress pågår 27-29:e april och arrangeras vart fjärde år, i år går kongressen under temat ”Forward through collective bargaining”. Branschfederationen företräder över sju miljoner anställda inom några av de viktigaste yrkena i Europa.

Om UNI Europa:

UNI är en av 5 branschfederationer som Unionen är medlem i. UNI representerar olika områden inom tjänstesektorn, handelssektorn, ICTS (it och telekom), post, finans, sport, grafiska, bemanning mm. Unionen anmäler in medlemmar till alla sektorer utom post, finans och försäkring. De största sektorerna för Unionen är ICTS och handelssektorn.

UNI är den globala organisationen och UNI Europa är den europeiska. Peter Hellberg har varit aktiv i båda styrelserna under många år och även i UNI ICTS och UNI Handel.

UNI Europa: https://www.uni-europa.org/

Peter Hellberg, Foto: Camilla Svensk
Peter Hellberg, Foto: Unionen

Var fjärde egenföretagare spår konkurs12.5.2021 15:38:16 CEST | Pressmeddelande

Egenföretagare har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Enligt en enkät från Unionen räknar en fjärdedel av egenföretagarna med konkurs inom sex månader om inte läget förbättras. Sämst är läget för egenföretagare med enskild firma där hela sju av tio har sänkt eller ställt in lönebetalningen till sig själva. Samtidigt anger en fjärdedel av alla med enskild firma att inga krisstöd har passat dem.