Peter Kihlgren ny ordförande för SKGS

Peter Kihlgren har valts till ny ordförande för basindustrins energisamarbete SKGS. Han ser fram emot att anta de stora utmaningar som elektrifieringen och klimatomställningen innebär för elsystemet i sin nya roll.

Peter Kihlgren är också vd för ett av Sveriges största kemiföretag, Kemira Kemi AB i Helsingborg, som är en del av den finländska kemikoncernen Kemira. I Helsingborg produceras kemikalier bland annat till massa- och pappersindustrin och vattenrening.

– Jag ser fram emot att arbeta för att SKGS ska vara en stark och tydlig röst för den svenska basindustrin i energifrågor. En trygg tillgång på konkurrenskraftigt prissatt fossilfri el är en absolut grundförutsättning för att vi ska klara klimatomställningen och jobben, säger Peter Kihlgren.

SKGS kommer intensifiera arbetet för att säkra framtidens elförsörjning. De kommande årens politiska beslut på energiområdet blir avgörande för svensk industris långsiktiga konkurrenskraft. Prognoserna pekar på minst en fördubblad elanvändning till år 2045. Kortare ledtider för ny elproduktion och elnätsutbyggnaden är centrala frågor för SKGS, liksom att värna den planerbara elproduktionen i södra Sverige.

– Jag är glad att få samarbeta med Peter Kihlberg. Han tillför värdefulla internationella perspektiv på svensk elförsörjning och konkurrenskraft från insidan av en utlandsägd koncern. Men också dyrköpta erfarenheter från södra Sverige och SE4 som drabbats hårdast av höga elpriser och kapacitetsbristen i elnätet. Vi har ett viktigt arbete framför oss, säger Johan Bruce, verksamhetsansvarig på SKGS.

För mer information, kontakta Johan Bruce, verksamhetsansvarig SKGS.

Riksdagen godtar ren förmögenhetsöverföring från elnätskunderna till elnätsmonopolet26.3.2021 13:09:39 CET | Pressmeddelande

Välkommet besked om kommande förändringar i nätregleringen24.10.2017 10:19:00 CEST | Pressmeddelande

Välkommet budgetbesked för Sveriges elförsörjning20.9.2016 09:38:00 CEST | Pressmeddelande

Välkommet att väl fungerande elsystem värnas10.6.2016 16:10:00 CEST | Pressmeddelande