Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare
Peter Wennblad har en bakgrund både i journalistiken, politiken och kommunikationsvärlden. Han kommer närmast från rollen som public affairs-konsult på kommunikationsbyrån Paues Åberg, men har också varit redaktionschef och ansvarig utgivare på Gotlands Allehanda, chefredaktör på tidskriften Moderna Tider och redaktör på Magasinet Neo, samt lokalpolitiker på Gotland.
Sin yrkesbana började han dock just som vikarierande ledarskribent på Svenska Dagbladet, under somrarna 1999–2000. En bra ledarskribent ska enligt Peter Wennblad hitta nya infallsvinklar och utmana givna sanningar.
– Om man i förväg kan räkna ut vilka ämnen, argument och slutsatser en ledarskribent kommer leverera är det bättre och billigare att låta en algoritm göra jobbet, säger han.
Som lokalpolitiker väckte Peter Wennblad viss ryktbarhet genom ambitionen att vara Sveriges tråkigaste politiker. Och hans grundinställning är alltjämt att bra politik i regel är både trist och impopulär. Men som politisk opinionsbildare måste man också underhålla.
– Så ”tråkiga åsikter i kul kostym” kanske får bli min varudeklaration den här gången. Typ som ett dansband som spelar tolvtonsmusik.
Peter Wennblad är den fjärde rekryteringen på kort tid till Svenska Dagbladets ledarredaktion. Tidigare i vinter har Lena Andersson rekryterats som fast krönikör och Mattias Svensson som ledarskribent, båda från DN, och Andreas Ericson som redaktör för politikpodden ”Ledarredaktionen”.
– SvD Ledare har under lång tid varit en samlingsplats för röster som förmår bredda och fördjupa det offentliga samtalet, ser runt hörn och är orädda för att ta sig an brännande frågor. Min ambition och mitt starka egenintresse när jag tillträdde som politisk chefredaktör var att göra en ledarsida som jag själv lär mig något av varje dag, och då måste man också rekrytera personer som tänker på andra sätt än vad man själv gör. Peter Wennblad är en av dem som alltid lyckas överraska mig positivt genom att ha tänkt lite smartare, säger Tove Lifvendahl.
Peter Wennblad tillträder sin tjänst den 1 mars.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Peter Wennblad, tillträdande bitr chef för ledarredaktionen. E-post:peterwennblad@gmail.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum