Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.

Peter Wennblad är den fjärde rekryteringen på kort tid till Svenska Dagbladets ledarredaktion. Han blir ledarskribent och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. Foto: Josefine Esperansa

Peter Wennblad har en bakgrund både i journalistiken, politiken och kommunikationsvärlden. Han kommer närmast från rollen som public affairs-konsult på kommunikationsbyrån Paues Åberg, men har också varit redaktionschef och ansvarig utgivare på Gotlands Allehanda, chefredaktör på tidskriften Moderna Tider och redaktör på Magasinet Neo, samt lokalpolitiker på Gotland.

Sin yrkesbana började han dock just som vikarierande ledarskribent på Svenska Dagbladet, under somrarna 1999–2000. En bra ledarskribent ska enligt Peter Wennblad hitta nya infallsvinklar och utmana givna sanningar.

– Om man i förväg kan räkna ut vilka ämnen, argument och slutsatser en ledarskribent kommer leverera är det bättre och billigare att låta en algoritm göra jobbet, säger han.

Som lokalpolitiker väckte Peter Wennblad viss ryktbarhet genom ambitionen att vara Sveriges tråkigaste politiker. Och hans grundinställning är alltjämt att bra politik i regel är både trist och impopulär. Men som politisk opinionsbildare måste man också underhålla.

– Så ”tråkiga åsikter i kul kostym” kanske får bli min varudeklaration den här gången. Typ som ett dansband som spelar tolvtonsmusik.

Peter Wennblad är den fjärde rekryteringen på kort tid till Svenska Dagbladets ledarredaktion. Tidigare i vinter har Lena Andersson rekryterats som fast krönikör och  Mattias Svensson som ledarskribent, båda från DN, och Andreas Ericson som redaktör för politikpodden ”Ledarredaktionen”.

– SvD Ledare har under lång tid varit en samlingsplats för röster som förmår bredda och fördjupa det offentliga samtalet, ser runt hörn och är orädda för att ta sig an brännande frågor. Min ambition och mitt starka egenintresse när jag tillträdde som politisk chefredaktör var att göra en ledarsida som jag själv lär mig något av varje dag, och då måste man också rekrytera personer som tänker på andra sätt än vad man själv gör. Peter Wennblad är en av dem som alltid lyckas överraska mig positivt genom att ha tänkt lite smartare, säger Tove Lifvendahl.

Peter Wennblad tillträder sin tjänst den 1 mars.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Peter Wennblad, tillträdande bitr chef för ledarredaktionen. E-post:peterwennblad@gmail.com

Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.