Petra Wikström blir ny Director of Public Policy i Schibsted
Petra Wikström kom till Schibsteds public policy-team för ett år sedan och har fram till i dag varit den i teamet som haft fokus på att bevaka och driva public policy-frågor på EU-nivå. När hon nu går in i rollen att leda arbetet gör hon det utifrån en imponerande och unik kombination av 20 års erfarenhet från olika roller inom både medieföretag och medieorganisationer. Innan Petra Wikström kom till Schibsted arbetade hon bland annat för Bonnier AB, TV4, finska MTV och Association of Commercial Television i Bryssel.
– Vi är väldigt glada över att Petra nu går in i rollen som Director of Public Policy. Schibsted ska inte bara vara en ledande aktör på de digitala marknaderna, vi ska också vara med och bidra i den offentliga debatten för att förbättra vårt samhälle, säger Kristin Skogen Lund.
När Karin Pettersson nu blir kulturchef på Aftonbladet fortsätter Petra Wikström tillsammans med sitt team hålla fokus på regleringen av sociala nätverk, något som teamet arbetat aktivt med under året.
– Jag är stolt över att gå in i den här rollen på Schibsted och att få vara med och driva vårt arbete för att få ett balanserat regelverk för den digitala marknaden. En rättvis konkurrensmiljö online, liksom möjligheten att använda data, är avgörande för utvecklingen av våra tjänster och den oberoende journalistiken. Det är också viktigt att vi får fungerande regelverk för sociala nätverk i kampen för att säkerställa demokrati och yttrandefrihet online, säger Petra Wikström.
I november presenterade Schibsteds public policy-team sin första rapport om hur koncernen ser på reglering av sociala nätverk, Ensuring democracy and freedom of speech online - a need for a balanced regulation of social networks.
– Det här är en av vår tids stora frågor och en enorm utmaning som både mediebranschen och samhället i stort måste förhålla sig till. Public policy-teamet har fullt fokus, och jag är mer än trygg med att lämna över till en så otroligt erfaren och duktig person på området som Petra, säger Karin Pettersson.
Petra Wikström tillträder tjänsten den 1 januari 2020.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petra Wikström, tillträdande Director of Public Policy i Schibsted. Tel: 072-250 12 49. E-post: petra.wikstrom@schibsted.com.
Johan Lindbladh, kommunikationschef, Schibsted Sverige. Tel: 070-820 44 05. E-post: johan.lindbladh@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum