Petra Wikström blir ny Director of Public Policy i Schibsted

Petra Wikström tar över rollen som Director of Public Policy i Schibsted efter Karin Pettersson. ”Petras stora erfarenhet av att driva policy-frågor och arbeta strategiskt med dessa kommer att vara en viktig tillgång för Schibsteds public policy-arbete framåt”, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.
Petra Wikström blir ny Director of Public Policy i Schibsted.

Petra Wikström kom till Schibsteds public policy-team för ett år sedan och har fram till i dag varit den i teamet som haft fokus på att bevaka och driva public policy-frågor på EU-nivå. När hon nu går in i rollen att leda arbetet gör hon det utifrån en imponerande och unik kombination av 20 års erfarenhet från olika roller inom både medieföretag och medieorganisationer. Innan Petra Wikström kom till Schibsted arbetade hon bland annat för Bonnier AB, TV4, finska MTV och Association of Commercial Television i Bryssel.

– Vi är väldigt glada över att Petra nu går in i rollen som Director of Public Policy. Schibsted ska inte bara vara en ledande aktör på de digitala marknaderna, vi ska också vara med och bidra i den offentliga debatten för att förbättra vårt samhälle, säger Kristin Skogen Lund.

När Karin Pettersson nu blir kulturchef på Aftonbladet fortsätter Petra Wikström tillsammans med sitt team hålla fokus på regleringen av sociala nätverk, något som teamet arbetat aktivt med under året.

– Jag är stolt över att gå in i den här rollen på Schibsted och att få vara med och driva vårt arbete för att få ett balanserat regelverk för den digitala marknaden. En rättvis konkurrensmiljö online, liksom möjligheten att använda data, är avgörande för utvecklingen av våra tjänster och den oberoende journalistiken. Det är också viktigt att vi får fungerande regelverk för sociala nätverk i kampen för att säkerställa demokrati och yttrandefrihet online, säger Petra Wikström.

I november presenterade Schibsteds public policy-team sin första rapport om hur koncernen ser på reglering av sociala nätverk, Ensuring democracy and freedom of speech online - a need for a balanced regulation of social networks.

– Det här är en av vår tids stora frågor och en enorm utmaning som både mediebranschen och samhället i stort måste förhålla sig till. Public policy-teamet har fullt fokus, och jag är mer än trygg med att lämna över till en så otroligt erfaren och duktig person på området som Petra, säger Karin Pettersson.

Petra Wikström tillträder tjänsten den 1 januari 2020.

Petra Wikström, tillträdande Director of Public Policy i Schibsted. Tel: 072-250 12 49. E-post: petra.wikstrom@schibsted.com.

Johan Lindbladh, kommunikationschef, Schibsted Sverige. Tel: 070-820 44 05. E-post: johan.lindbladh@schibsted.com.

Petra Wikström blir ny Director of Public Policy i Schibsted.