Petter Mattsson blir ny MTB-förbundskapten

Det blir Petter Mattsson som tar över som ny övergripande förbundskapten för svenska MTB-landslaget. Tidigare toppcyklisten Fredrik Kessiakoff meddelade tidigare i höstas att han slutar vid årsskiftet.

Svenska Cykelförbundets nya MTB-organisation ska fortsätta att stötta och forma elitcyklister men parallellt skapa förutsättningar för att ta hand om den positiva ungdomsutvecklingen.

Ny övergripande förbundskapten MTB med fokusområde XC blir alltså Petter Mattsson. Ny förbundskapten MTB med fokusområde gravity (enduro, downhill och 4X) blir Felix Beckeman, som är världsmästare i den sistnämnda disciplinen. Och ny förbundskapten/nationstränare med fokusområde den färska grenen pumptrack blir Filip Svanberg.

”Organisationen känns mycket stark och kompetent. Vi kommer även fortsättningsvis stötta och ta hand om våra nuvarande elit-, U23- och juniorcyklister, men nu skapar vi förutsättningar för att stå ännu bättre rustade att ta hand om den positiva utvecklingen vi har inom barn- och ungdomscyklingen i såväl XC, gravity och pumptrack”, säger Svenska Cykelförbundets generalsekreterare Leif Karlsson.

Petter Mattsson kommer från Finland men flyttade 2014 till Falun för att studera på Idrottstränarprogrammet i kombination med den egna elitsatsningen där det blev ett tiotal FM-medaljer. Sedan hösten 2016 har Petter jobbat som tränare. 2020 gjorde han ett byte till mountainbike.

Mattsson betonar att han som övergripande förbundskapten tycker att arbetet med att utveckla unga talanger och i alla MTB-disciplinerna är jätteviktigt.

”Utvecklingen på ungdomssidan inom mountainbike har varit jättekul att se. Jag tycker också att det är viktigt att ALLA grenar blir sedda”, säger Petter Mattsson.