PHILIPPONNAT GRAND BLANC L.V. EXTRA BRUT 2000 I TILLFÄLLIGT SORTIMENT

Den 10 december släpps 240 flaskor av Philipponnat Grand Blanc L.V. Extra Brut 2000 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet har lagrats på sin jästfällning i hela 20 år innan degorgeringen i mars 2021. Flaskorna säljs i individuell trälåda. Artikelnummer 94257. Pris 1169 kr.

Philipponnat Grand Blanc L.V. Extra Brut 2000 är gjord på 100 procent chardonnaydruvor från årgång 2000 och är ett minst sagt extraordinärt vin. De två bokstäverna L.V. står för Long Vieillisement (lång lagring) vilket naturligtvis betyder att vinet har lagrats ovanligt länge på sin jästfällning. L.V. är en ny samling som består av Philipponnats mest överlägsna cuvéer, som alla lagras i minst 20 år på sin jästfällning innan de släpps på marknaden. Det produceras endast några hundratals av varje cuvée. Den 30 mars 2021 degorgerades 622 flaskor Philipponnat Grand Blanc L.V. Extra Brut 2000. Av dessa lanseras nu 240 flaskor i Sverige. Varje flaska säljs i individuell trälåda.

Druvorna kommer från olika Grand- och Premier Cru-vingårdar i Côte des Blancs, Vallée de la Marne och Montagne de Reims.

Årgång 2000 präglades av att kalla, regniga perioder varvades med värme och storm. Året började med en allmänt torr och mycket mild vinter som följdes av en mild och ovanligt blöt vår. Chardonnayknopparna började slå ut den 13 april och nådde full blom den 11 juni, tack vare torrt väder under både maj och juni. I juli träffades vingårdarna av våldsamma hagelstormar, vilket gjorde 2000 till ett av århundradets värsta hagelår (tillsammans med 1971 och nu 2021). I augusti återhämtade sig dock vädret med torra, soliga dagar som höll i sig under den ganska tidiga skörden, vilket gav rikligt med högklassiga druvor. Trots det stundtals dåliga vädret och haglet som förstörde en del av vinstockarna är vinerna från årgång 2000 koncentrerade och fylliga, i synnerhet chardonnayvinerna. De är ofta fantastiskt friska, aromatiska och välbalanserade.

Philipponnat Grand Blanc L.V. Extra Brut 2000 har en elegant och generös doft av citrusfrukter, vit persika, lättrostad brioche och fat. Smaken är frisk, välbalanserad och relativt aromatisk med inslag av mogen citron, vita stenfrukter, mineraler och en svag ton av lättrostad smörig brioche. Komplex och djup med pigg, insmickrande syra.
Passar som aperitif och till ostron, hummer, havskräftor och andra skaldjur, antingen pocherade eller grillade, serverade med lätt smörsås eller en klassisk beurre blanc.

Art.nr: 94257 | Pris 1169 kr | Alk.halt: 12% vol. | Volym: 750 ml

Nyhet i fasta sortimentet: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay9.12.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I början av december lanserades ett nytt kvalitetsvin i Systembolagets fasta sortiment: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay 2020. Med Single Vineyard-serien vill Cono Sur visa upp Chiles fantastiska mångsidighet och kvalitet gällande växtplatser, mikroklimat och jordmån. Single Vineyard Chardonnay kommer från en utvald vingårdsdel i Casablanca Valley, bara sju kilometer från Stillahavskusten. Artikelnumret är 6522 och priset 119 kronor.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.