Dramaten

Pierre Wilkner och Anne Sofie von Otter – årets Gunn Wållgren-stipendiater

Dela

Idag har årets Gunn Wållgren-stipendier delats ut till "konstnärligt förtjänta dramatiska och lyriska artister". Årets stipendiater är Pierre Wilkner från Dramaten och Anne Sofie von Otter från Kungliga Operan.

Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner. Foto: Ewa-Marie Rundquist/Sören Vilks.
Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner. Foto: Ewa-Marie Rundquist/Sören Vilks.

Från Dramaten går stipendiet i år till Pierre Wilkner.
Pierre Wilkner tilldelas årets Gunn Wållgren stipendium 2020 utifrån följande motivering:

I skådespelaren Pierre Wilkner finns en stark bärare av själva ensembleteaterns idé – genom ett drygt halvt sekel av roller och regissörer har han erövrat en samlad kunskap av häpnadsväckande mått. Det är få förunnat med ett sådant bagage. Och det är inte bara för sin egen skull Pierre bär på detta   det är för vår skull, för publikens, medspelarnas och själva Thalias skull.

Pierre har den klassiska skådespelarens speciella omsorg om replikens enskilda ord, rollfigurens röst, kropp och fotsteg. Och han är musikalisk! Han har också en sällsynt förmåga att förstå dramatikerns dolda avsikt, likt en klockmakare får han verket att ticka i takt. Denna känsla för tid, tajming och exakthet lyfter Pierre till den högre skolan. Man kan lita på Pierre – han levererar alltid! Kväll efter kväll, föreställning efter föreställning.Obrottsligt lojal, förberedd, ständigt redo höjer han sig själv och sina medspelares prestationer.
Att välja ut enskilda insatser i Pierres långa och rika karriär är smått omöjligt – spännvidden är för stor. 
Från debuten som tioåring i Pirandellos I afton improviserar vi har han gestaltat det mesta ur världsdramatiken –  från luftanden Ariel till fäktmästare, gycklare, Ofelias broder Laertes, notarier, fanborgar, doktorer och förhörsledare. Gemensamt för dem alla är Pierres förmåga att försvara sina rollfigurer, även de osympatiska – de blir till människor vi känner igen. De senaste åren minns vi särskilt porträttet av den sårade, krackelerande domaren vid den sceniska världspremiären av Ingmar Bergmans Riten. Eller den dubbelbottnade tolkningen i Peter Weiss Rannsakningen där Pierre spelar både offer och bödel, ena aktens starka vittnesmål ersätts obönhörligt med Pierres förvandling till andra aktens krigsförbrytare. Det är den sortens hisnande konstnärskap som kännetecknar Pierre Wilkner – överraskande ofta fångade i en och samma föreställning.

Från Kungliga Operan går stipendiet i år till Anne Sofie von Otter:
Anne Sofie von Otter tilldelas årets Gunn Wållgren stipendium 2020 utifrån följande motivering:

Med en ständig lust att utforska nya vägar och därmed kunna förmedla texten och musikens innersta väsen drivs hennes konstnärskap oförtrutet vidare. Ut på djupare vatten och samtidigt i full kontroll av vad de egna redskapen har att erbjuda när allt ska sammanfogas. Ett ständigt pågående arbete som drivs av det totalt livsnödvändiga behovet att få uttrycka sig genom musiken.
Hennes osvikliga språkkänsla gör att hon kan måla med orden som aldrig känns tomma, oavsett vilket språk som gäller. Hon ställer höga krav på sig själv och kan därmed ställa krav på sin omgivning utan att för den skull förlora den kollegiala generösa viljan att låta andra lysa och på så sätt ge publiken den totala upplevelsen av helheten.
Hennes rolltolkningar och musikaliska uttryck har under senare år berikats av en djupare sårbarhet vilket hon bl.a. gav prov på i rollen som priorinnan Madame de Croissy, Karmeliterklostrets åldrande
priorinna i Francis Poulencs opera Karmelitsystrarna. Naket, självutlämnande skildrade hon priorinnans dödsångest.
Hennes internationella operadebut 1983 blev startskottet på en enastående världskarriär med ständiga engagemang vid de främsta operascenerna och konserthusen. Hennes repertoarbredd är ojämförlig: här ryms alltifrån 1600-talets Monteverdi till samtida musik av t ex Kaija Saariaho samt flera gränsöverskridande genrer – allt utför supermusikaliska Anne Sofie med största artisteri. Och publikens gensvar har inte låtit vänta på sig – mer än 150 CD-utgåvor, varav ett 50-tal soloalbum, talar sitt tydliga språk. Anne Sofie von Otter har också blivit en favorit bland dirigenter och medmusiker, inte minst på grund av sin stora konstnärliga integritet.
Gör hon allt detta för publiken? Absolut! gör hon det för sig själv? Absolut! Gör hon det för konsten? Utan tvekan! Kräver det hårt arbete? Absolut!
Därmed är Anne Sofie von Otter en mycket värdig mottagare av Gunn Wållgrens stipendium.

Pierre Wilkner debuterade på Dramaten som 10-åring i pjäsen I afton improviserar vi (1966) och spelade sedan i flera pjäser som barnskådespelare. Han gick på Scenskolan i Stockholm och kom därefter till Dramaten, 1982, där han hör till den fasta ensemblen. Pierre har haft roller i över 100 pjäser och har bland annat setts i Stormen, Hamlet, Vår klass, Utvandrarna, Karlsson på taket, Rannsakningen, De sista vittnena och Kungligaste teatern. Under Bergmanfestivalen 2018 gjorde han rollen som domaren i Riten av Ingmar Bergman i regi Emil Graffman. Pierre var senast aktuell i Hugh och Nancys många världen i regi av Lars Rudolfsson 2019 och Furstinnan av Amalfi av John Webster i regi av Suzanne Osten 2020.

Anne Sofie von Otter är en av vår tids mest mångsidiga artister. Som operasångerska har hon gjort ledande roller på bl.a. Royal Opera House i London, Bayerische Staatsoper i München, Opéra National de Paris, The Metropolitan Opera i New York, Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, Salzburger Festspiele etc. Hon har samarbetat med dirigenter som Claudio Abbado, John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Bernard Haitink och Esa-Pekka Salonen, för att endast nämna några namn.
Anne Sofie von Otter har framträtt med orkestrar som t. ex. Boston Symphony Orchestra, Washington National Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra och Berliner Philharmoniker. Hon är flitigt representerad på skiva, av vilka flera erhållit prestigefulla utmärkelser. Hon samarbetar regelbundet med pianisten Bengt Forsberg och artister som Elvis Costello, jazzpianisten Brad Mehldau och stråkkvartetten Brooklyn Rider.

Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien. 2020 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår operachef Birgitta Svendén, Kungliga Operan, chefdramaturg Emma Meyer Dunér, Kungl. Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.

 

 

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner. Foto: Ewa-Marie Rundquist/Sören Vilks.
Anne Sofie von Otter och Pierre Wilkner. Foto: Ewa-Marie Rundquist/Sören Vilks.
Ladda ned bild
Pierre Wilkner. Foto: Sören Vilks.
Pierre Wilkner. Foto: Sören Vilks.
Ladda ned bild
Anne Sofie von Otter. Foto: Ewa-Marie Rundquist.
Anne Sofie von Otter. Foto: Ewa-Marie Rundquist.
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Dramaten delar värdskapet för europeisk digital teaterfestival22.12.2020 12:59:09 CETPressmeddelande

Den 20 januari inleds en fjorton dagar lång europeisk digital festival där flera engelsktextade teaterföreställningar publiceras dagligen. Hela festivalprogrammet släpps den 5 januari och finns då tillgängligt på Dramatens hemsida. – I en värld med närmast helt stängda gränser och med en konstform som blöder av att inte få möta sin publik känns det oerhört viktigt att ändå upprätthålla samarbeten med kollegor på den internationella arenan, säger Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum