Pilbågsjakt oacceptabelt ut djurskyddsperspektiv

Organisationerna Djurens Rätt, Djurskyddet Sverige och Svenska Djurskyddsföreningen går ut i samlad kritik mot förslaget om att tillåta jakt med pilbåge i Sverige. Förslaget är ute på remiss från Naturvårdsverket och har föreslagits träda i kraft 1 januari 2019.

Många protesterar mot Naturvårdsverkets förslag att tillåta bågjakt i Sverige. Foto: Shutterstock/ Andrew Swinbank

– Vi motsätter oss kraftfullt en legalisering av pilbågsjakt av flera skäl. I ett land som Sverige kan vi inte acceptera några andra jaktmetoder än de som är effektivast, snabbast och skonsammast för de jagade djuren, säger Johan Beck-Friis, generalsekreterare för Svenska Djurskyddsföreningen.

Oberoende vetenskapliga studier som finns kring pilbågsjakt visar en tydligt ökad risk för skadeskjutning av djur som jagas med pil, jämfört med traditionell jakt med kul- och hagelvapen. Under jakttiderna för rå- och hjortdjur råder dessutom tidvis hårda och varierande vindar, vilket ytterligare ökar risken för skadeskjutning då ballistiken för en pil jämfört med kul- och hagelammunition är avsevärt sämre. Vid en skadeskjutning tar det även längre tid att ladda en ny pil och skicka iväg den med god precision, än att skjuta ett nytt gevärsskott.

Erfarenheter från andra länder visar förutom fler skadeskjutningar även en förlängd tid från träff till död för påskjutna djur, när man jämför pil med kula. I amerikanska handböcker för bågjägare talas om väntetider på upp till 20 minuter innan djuret dör, även om man träffat rätt.

I Naturvårdsverkets förslag finns inget tydligt motiv till varför Sverige ska öppna upp för bågjakt, förutom att denna jaktform är tillåten i bland annat Finland och Danmark.

Organisationerna menar att detta argument inte kan motivera att utsätta levande djur för ökade risker att skadas och plågas vid jakt. Bågjakten tillför inget som inte jakt med kul- och hagelvapen redan klarar av.

Jakt får inte innebära att man ökar de djurskyddsmässiga riskerna bara för att ge jägarna mer spänning i upplevelsen.

– Vi hoppas att Naturvårdsverket tar till sig saklig, opartisk information i frågan och drar tillbaka sitt förslag. Vi anser att Sverige av djurskyddsskäl måste få behålla förbudet mot bågjakt, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Johan Beck-Friis, Generalsekreterare för Svenska Djurskyddsföreningen, 070-717 73 25
Camilla Björkbom, Förbundsordförande för Djurens Rätt 070-649 20 41
Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare för Djurskyddet Sverige 070-755 88 05

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.