Pilot för att avlasta axlar och nacke i syfte att minska förslitningsskador

För någon vecka sedan gästades våra byggprojekt av ARC Inventions, ett företag som tagit fram en produkt för att avlasta axlar och nacke. Syftet är att hitta nya metoder och innovationer för att minska förslitningsskador.

Magnus Björk, chef för Logistikcenter, Einar Mattsson Byggnads AB

Enligt Byggnadsarbetareförbundets rapport “Det smärtsamma priset” upplever nio av tio smärtor kopplade till sitt arbete. Många upplever smärtor i främst rygg och axlar. Totalt upplever hela 89 procent av de svarande någon form av ergonomiska besvär kopplat till sitt arbete.

–  Vi tar våra medarbetares hälsa på största allvar och här gäller det att våga testa nya metoder för att få allt bättre resultat, säger Magnus Björk, chef för logistikcenter på Einar Mattsson Byggnads AB och initiativtagare till piloten.

ARC Inventions produkt som nu testas ska minimera risken för förslitningsskador och nervskador i axlar och nacke, genom att brygga de känsliga nerverna och sprida belastningen på större yta, på muskler utan underliggande nervcentra. Belastningen läggs i stället på bröstmuskler och skuldrorna.

Under detta första möte fick de av Einar Mattssons yrkesarbetare som deltar i piloten prova ut byglar och så här långt är det bara positiva kommentarer.

–  Jag är glatt överraskad, den här verkar riktigt bra för att spara axlar, rygg och höfter, säger Anders Wiberg, hantverkare trä på Einar Mattsson Byggnads AB.

–  Jag var lite skeptiskt men den kändes riktigt bra vid utprovningen, vilken skillnad, säger Rolf Berglund också hantverkare trä på Einar Mattsson Byggnads AB.

Om några månader är testperioden över och effekten av bygeln kommer att utvärderas. Alla hoppas självklart på att bygeln fungerar utmärkt för att minimera smärta och förslitningsskador.

Magnus Björk, chef för Logistikcenter, Einar Mattsson Byggnads AB

Om Einar Mattsson Byggnads AB
Einar Mattsson Byggnads AB är koncernens produktionsbolag som säkrar en effektiv och högkvalitativ nybyggnads- och renoveringsverksamhet för vårt projekt – och fastighetsbolag. Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Målet att inom en tioårsperiod uppföra ytterligare 4 000 nya bostäder för egen regi i Storstockholm och genomföra nödvändiga renoveringar och uppgraderingar i det befintliga beståndet. De andra verksamheterna i koncernen utgörs av fastigheter, fastighetsförvaltning, projektutveckling och övriga investeringar.

”Det är roligt att jobba hos trevliga hyresgäster” — fredagsporträttet med Tommy Hagström13.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Tommy arbetar med att få bostäderna att fungera som de ska, så att våra hyresgäster kan trivas och känna sig trygga. Som fastighetstekniker arbetar han förebyggande med tillsyn, skötsel och med felavhjälpande underhåll i bostäder och av fastighetstekniska system. Värme, ventilation och annan teknisk utrustning måste fungera. Fritiden tillbringar han helst i skärgården, gärna med en stunds gäddfiske med sonen.