Pilotprojekt om energi i förskolan

Nästa vecka inleder Lejonfastigheter projektet Elis Energihjältar på fyra av Linköpings förskolor. Välkommen att delta under den spännande introduktionen i Vidingsjö by!

Dag och tid: Tisdag 29 januari klockan 10.00
Plats: Vidingsjö by förskola i Linköping.
Karta: https://goo.gl/maps/n5CucLLVyzN2

Inom förskolan och skolan finns det stora möjligheter att minska energianvändningen. Med projektet Elis Energihjältar vill Lejonfastigheter öka kunskapen om energi hos alla som vistas i våra förskolor och andra hus. Kunskap som på sikt kan bidra till att nå målet om ett koldioxidneutralt Linköping 2025.

- Jag ser fram emot att vi arbetar tillsammans med pedagogerna och barnen för att skapa engagemang och resultat som kan minska vår klimatpåverkan, säger Maria Widfeldt, hållbarhetschef på Lejonfastigheter. Alla aktiviteter som leder till en minskad klimatpåverkan är viktiga, och vi måste samarbeta kring inspirerande aktiviteter.

Lekar, aktiviteter och samtal

Under vårterminen 2019 deltar femårsgrupperna på förskolorna Kvinneby, Blystigen, Grengatan och Vidingsjö By i Elis Energihjältar. Projektet tar avstamp i berättelsen om Eli och Elva, och pedagogiken bygger på lekar, aktiviteter, pyssel och samtal som rör el, vatten och värme. Barnens uppdrag är att hitta energi som slösas i onödan och på så vis bli energihjältar.

Under projektets gång kommer varje förskolas energianvändning att dokumenteras för att deltagarna ska kunna följa effekterna av sina insatser. Elis Energihjältar pågår under cirka 12 veckor, med start i slutet av januari. Om piloten blir lyckad är vår förhoppning att fler förskolor ska kunna genomföra projektet.

I samband med projektstart bjuder vi in media. Välkomna att delta vid introduktionen på förskolan i Vidingsjö by, den 29 januari!

Kontakt

Har du frågor? Välkommen att kontakta Maria Widfeldt, hållbarhetschef, telefon 013-29 47 79.

Box 1943, Industrigatan 5

Lejonfastigheter äger, utvecklar och förvaltar samhällsfastigheter i Linköpings kommun. Vi ägs av Linköpings Stadshus AB och vårt uppdrag fokuserar på fastigheter för skola, omsorg, sport, kultur och andra former av samhällsservice – till exempel räddningstjänst och bibliotek. Med andra ord är våra hus viktiga för många kommunala verksamheter och för alla Linköpingsbor – genom hela livet.