Pingisbordet fullt med tobakspapper - hur många papper är rimligt för att få sälja tobak?

Ansökningsprocessen för att få sälja tobak efter den 1/11 slår nytt Svenskt rekord i byråkrati. Häng med på del 1.

Culvert city - där medborgarnas säkerhet är viktig17.11.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Livsmedelshandlarna har varit Culvert City i Los Angeles, Här är polisen kommunal för att man vill ha den nära, medborgarna kan varje månad se hur polisen gör sitt jobb via färsk statistik. Dessutom kan de fika med sin polis som har som mål att alltid komma inom två minuter efter att de fått in ett larm. Ett relativt populärt nöje i Kalifornien är att följa polisens arbete live via kameror av olika slag. Du kan abonnera på det och få ett sms varje gång en livesändning startar: https://www.nbclosangeles.com/on-air/as-seen-on/WATCH_-SoCal_s-Wildest-Police-Chases_Los-Angeles-297080651.html?fbclid=IwAR1JYOVynPK_N35vla8UsK6pdiwpW7MCoqIwH49bRyCu8X2X7Q-0phBNjyU

Känsliga uppgifter kan bli offentliga vid ansökning om tobakstillstånd6.11.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Kravet på att så många uppgifter ska lämnas in till kommunen för att få söka tillstånd för tobaksförsäljning leder till att vissa personliga och finansiella uppgifter kan komma att omfattas av offentlighetsprincipen. För att uppmärksamma kommunen på vilka uppgifter som handlare anser bör vara sekretessbelagda bör handlare vara tydliga med vilka uppgifter som är känsliga vad gäller personliga eller finansiella uppgifter. Susanna Norelid vid Norelid Advokatbyrå reder ut begreppen och förklarar lite närmare om vad som gäller angående sekretess. Som handlare får du också tips om hur du kan göra, även om du redan sökt tillstånd.