PINK FLOYD SLÄPPER NY MUSIK TILL STÖD FÖR UKRAINA

Idag fredag 8/4 släppte Pink Floyd ny musik, singeln "Hey Hey Rise Up", till stöd för den ukrainska befolkningen. Detta är första gången bandet har spelat in ny musik sedan "The Division Bell" från 1994 och första releasen sedan albumet "The Endless River" från 2014.

På låten får David Gilmour och Nick Mason sällskap av Guy Pratt (bas) och Nitin Sawhney(keyboard), med sång av Andriy Khlyvnyuk från det ukrainska bandet Boombox.

På ”Hey Hey Rise Up”, som spelades in den 30:e mars, används Andriys sång från en Instagrampost där han sjunger på Sofiyskaya-torget i Kiev. I klippet sjunger han en ukrainsk protestsång skriven under första världskriget som under senaste tiden blivit populär på nytt. Låttiteln är hämtad från den sista textraden av sången, som sedan har översätts till engelska "Hey hey rise up and rejoice".

Gilmour, som har en ukrainsk svärdotter och barnbarn säger: “We, like so many, have been feeling the fury and the frustration of this vile act of an independent, peaceful democratic country being invaded and having its people murdered by one of the world's major powers”.

Gilmour berättar hur han lärde känna Andriy och hans band Boombox: “In 2015, I played a show at Koko in London in support of the Belarus Free Theatre, whose members have been imprisoned. Pussy Riot and the Ukrainian band, Boombox, were also on the bill. They were supposed to do their own set, but their singer Andriy had visa problems, so the rest of the band backed me for my set - we played Wish You Were Here for Andriy that night. Recently I read that Andriy had left his American tour with Boombox, had gone back to Ukraine, and joined up with the Territorial Defense. Then I saw this incredible video on Instagram, where he stands in a square in Kyiv with this beautiful gold-domed church and sings in the silence of a city with no traffic or background noise because of the war. It was a powerful moment that made me want to put it to music.”

Under tiden Pink Floyd jobbade med låten lyckades David Gilmour få tag Andriy som då hamnat på sjukhus efter en splitterskada. “I played him a little bit of the song down the phone line and he gave me his blessing. I hope that we do something together in person at some point in the future.”

När Gilmour pratar om vad han hoppas att låten får för betydelse, säger han “I hope it will receive wide support and publicity. We want to raise funds for humanitarian charities, and raise morale. We want to show our support for Ukraine and in that way, show that most of the world thinks that it is totally wrong for a superpower to invade the independent democratic country that Ukraine has become.

På omslaget till låten syns Ukrainas nationalblomma, en solros, som är målad av den kubanska konstnären Yosan Leon. Singelomslaget är en direkt referens till kvinnan som sågs av folk världen över, som gav solroskärnor till ryska soldater och sa till dem att bära dessa i deras fickor, så att när de dör kommer det växa solrosor.

Lyssna på Hey Hey Rise Up här på Spotify

FÖLJ PINK FLOYD ONLINE

Bif högupplöst omslag för nedladdning. För frågor och recensionsex, kontakta
Warner Music Sweden AB,  Jakob Ekendahl
jakob.ekendahl@warnermusic.com

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Vi är en kreativ PR - & Kommunikationsbyrå med fokus på musik, kultur och nöjesindustrin. Vi har en bred kunskap och många års erfarenhet av PR och marknadsföring med landets idag ledande artister.