Pizza poppis under pandemin

I en undersökning av Arla uppgav en av fyra att de har ändrat sina matvanor under pandemin och fler uppgav att de har mer tid till att laga middag. Samtidigt har intresset för Arlas recept på pizzadeg ökat med 251 procent jämfört med föregående år och försäljningen av riven mozzarella och pizzaost har ökat med 30 procent under året.

I samband med att fler spenderat mer tid i hemmet, har också intresset och behovet av att laga mer mat hemma ökat. Trafiken till Arlas receptsidor har ökat med 33 procent jämfört med föregående år. Det recept som ökat mest är pizzadeg som under pandemin haft närmare en halv miljon fler besökare, vilket motsvarar en ökning på 251 procent.

”Att allt fler lagar mat från grunden verkar ha varit en stor trend under pandemin, något som blivit väldigt tydligt på våra receptsidor där trafiken ökat rejält. Att just pizza skulle ligga i toppen trodde vi faktiskt inte, men det verkar som att vi svenskar tycker om en lagom utmaning”, säger Karin Granlund, ansvarig för matinspiration, Arla.

Det är inte bara receptet på pizzadeg som ökat under pandemin, försäljningen av Arlas rivna mozzarella och pizzaost har också ökat med 30 procent jämfört med föregående år.

”Vår rivna mozzarella har blivit en storfavorit i svenska hushåll och toppar faktiskt försäljningen i butik just nu. Tittar vi bara på försäljningen av riven mozzarella och pizzaost har vi under det senaste året sålt ungefär en halv miljon fler förpackningar än året innan. Det är en stor ökning om vi tittar på tidigare år”, säger Helena Lindhé Permander, varumärkesansvarig för matlagningsost, Arla.

Om statistiken från Arla.se
Siffrorna är en sammanställning av perioden 11 mars 2020-2021 och 11 mars 2019-2020. Endast recept med en ökning på minst 200 000 besök har inkluderats. Köpt trafik är inte inräknad.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Arla under perioden oktober-november 2020. Totalt deltog 3 500 respondenter. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och län.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Ny rapport: Svensk mjölk- och nötköttsproduktion kan nå Parisavtalets klimatmål18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras rapporten ”Framtidens Jordbruk: Mjölk och Nötkött” där stora delar av livsmedelsbranschen i Sverige tillsammans kartlagt utmaningar och möjligheter för en än mer hållbar produktion till 2050. Resultaten visar att den svenska produktionen av mjölk och nötkött kan minska klimatutsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som produktiviteten ökar och biologisk mångfald gynnas.