Planera årets cykeltur - till Berlin

Cyklingen har fått ett stort uppsving under pandemin. Fler än någonsin svingar sig upp i sadeln, oftast för en kortare tur. Inför sommaren är det kanske dags för en längre utmaning? Två pulserande europeiska metropoler, 70 mil och en kort sjöresa över Östersjön – den internationella cykelvägen Berlin-Köpenhamn förbinder huvudstäderna via idylliska miljöer och många vänliga människor. Oändliga vyer över orörd natur, massor av möjligheter att ta ett dopp, upptäcka några överraskningar och smaka på ny mat och dryck.

Berlin: Vid Müggelsee/Visit Berlin/Dagmar Schwelle

Från Köpenhamn går det fina cykelvägar genom skogar, förbi sjöar och fält hela vägen till Berlin. Rutten går genom Danmark, till Gedser för att fuska lite genom att hoppa på färjan till Rostock. Genom regionen Mecklenburgische Seenplattes vackra landskap tvärs igenom norra Tyskland når vi sedan Berlin!

Rutten i Mecklenburg-Vorpommern går huvudsakligen på asfalterade cykelvägar, lugna bakvägar eller gårdsvägar. Det finns fortfarande några mindre kullerstensgångar och betongbanor. Den långväga cykelvägen är skyltad och märkt med logotypen för cykelvägen Berlin-Köpenhamn genom hela Mecklenburgsträckan.

Vi passerar gränsen till Mecklenburg-Vorpommern vid sjön Ellbogensee. En mosaik av 320 sjöar med undangömda badplatser och pittoreska picknickplatser som lockar till avkoppling. Müritz är sjöarnas drottning. Det gav den intilliggande nationalparken sitt namn. Ett paradis där tallhedar varvas med urgamla boklundar och ljus al. 800 arter av fjärilar och 260 arter av fåglar lever bara här - fiskgjuse, storkar och tranor. På våren och hösten hörs 50 000 vildgäss tjattrande. I hamnen i Waren (Müritz) gungar små fartyg på vågorna i Tysklands största insjö. Perfekt för att leta efter en mysig plats på ett av de många kaféerna.

De stora skogarna i naturparken Nossentiner/Schwinzer Heide börjar nära Jabel. Du kan bekvämt cykla i skuggan av doftande tallar och simma underbart i Drewitzer- eller Krakowsjöarna. Cyklisterna korsar den kristallklara floden Nebel, som tränger sig genom en smal dal nära Serrahn.

Fältstenskyrkor, kullar och stengravar inbjuder dig att resa tillbaka i tiden vid Alt Sammit och Bellin. Güstrows kungliga säte kombinerar arkitektoniska stilar från många århundraden - från tegelgotik till klassicism. Inte långt bort ligger staden Bützow, vars gränder lockar till att strosa. Som en grön älv välkomnar Warnow alla cyklister hit och följer sedan med dem till Östersjön.

Ruttens egenskaper:

Rutten i Mecklenburg-Vorpommern går huvudsakligen på asfalterade cykelvägar, lugna bakvägar eller gårdsvägar. Det finns fortfarande några mindre kullerstensvägar och betongbanor.

Den långväga cykelvägen är skyltad i hela Mecklenburgsträckan och märkt med logotypen för cykelvägen Berlin-Köpenhamn.

På hemsidan bike-berlin-copenhagen.com finns kartor, tips, rutter och omvägar noga presenterat. Här finns också boendemöjligheter och vägbeskrivningar (i båda riktningarna) samt GPS-koordinater. Sidan ger också tips och idéer om aktiviteter och attraktioner längs rutten.

Övernattning för både cykel och cyklist

Ett brett utbud av boendealternativ har certifierats som Bed+Bike för att vara särskilt cykelvänliga och erbjuda speciella faciliteter. Med Bed+Bike är cyklisterna garanterade ett boende med låst cykelförråd, verktyg för mindre cykelreparationer och en rejäl frukost för att orka med en dag till på två hjul.

Cykeluthyrning

Är det för långt att starta din cykeltur redan i Sverige kan du ta dig till Köpenhamn och hyra en cykel i Köpenhamn. Vill du inte cykla hela returvägen går det bra att lämna tillbaka cykeln i Berlin. Självklart finns det möjlighet att hyra en e-cykel och det går att genomföra turen åt andra hållet också, om du vill cykla norrut från Berlin. MTB-tours i Værløse (Köpenhamn) och Fahrradstation i Berlin har ett gemensamt samarbete där cyklar kan bokas.

Berlin: Vid Müggelsee/Visit Berlin/Dagmar Schwelle
Berlin: Königin Luise Route, Pfaueninsel/DZT/Pär Olsson Photography
Slottet Güstrow/Staatliche Schösser, Gärten und Kunstsammlungen M.V

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till TyskSvenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Nyårlöfte för 2022? Uppnå ditt hälsomål i Tyskland3.1.2022 04:00:00 CET | Pressmeddelande

Wellness-erbjudanden över hela Tyskland gör det möjligt att börja året på ett hälsosamt sätt. Här finns klassiska spa, ofta med kampanjer, som hjälper till att nå det där nyårslöftet, som du kanske precis har avlagt. I dagens situation är det många som funderar på hur vi kan hjälpa både kropp och själ att må bättre. Vi riktar blicken mot norra Tyskland och hittar en kust med klassiska hotell, vandringsleder och många spa-upplevelser, tex certifierade thalasso-spa.

Skidåkning i Tyskland - VM i Garmisch i januari29.12.2021 13:39:08 CET | Pressmeddelande

Tyskland som vinterdestination har mycket att erbjuda - skidåkning för hela familjen, vandring genom det förtrollande snölandskapet och avkopplande spavistelser för kropp och själ. Vintern står för dörren och vi behöver inte åka långt söderut för att hitta ett riktigt winter-wonder-land. - Tyskland kan erbjuda mycket under vintern. Många förknippar kanske inte Tyskland med skidåkning, men det finns många bra skidområden och här är det självklart att kombinera skidsemestern med spa och wellness, som Tyskland är så känt för, säger turistchef Iris Müller från Tyska Turistbyrån. Den 29 och 30 januari 2022 går världscupen för damerna nerför den legendariska backen Kandahar i Garmisch-Partenkirchen. Regionen har också ansökt om att få stå värd för det alpina skid-VM 2027. Svaret på det kommer först i maj 2022, då FIS-rådet tar sitt beslut.

Vandra på Nordsjöns botten28.12.2021 12:06:45 CET | Pressmeddelande

Titt som tätt klättrar någon förväntansfull besökare upp på skyddsvallen för att se Nordsjöns vilda vågor – och blickar till sin besvikelse ut över en till synes ändlös lervälling. Men, Nordsjön återvänder! Var sjätte timme löser ebb och flod av varandra och skapar en 10 000 kvadratmeter stor våtmark med en unik flora och fauna. Sedan 2009 är Vadehavet ett UNESCO-världsnaturarv. Europas vadehav täcker en över 500 kilometer lång kustremsa, som börjar i Nederländerna, går via hela tyska kusten och sträcker sig till Danmark, med dramatiska och fascinerande tidvattenupplevelser.

Specialutställning på Mercedes Benz Museum i Stuttgart28.12.2021 09:04:53 CET | Pressmeddelande

Med anledning av 70-årsjubileet av Mercedes Benz-fabriken i Stuttgart öppnar nu Mercedes Benz Museum en spännande specialutställning med titeln "The fascination of the SL - a dream car through 70 år". "Åh Herre, vill du inte köpa mig en Mercedes Benz?" Så sjöng Janis Joplin 1972, och man brukar lägga till: "Och det måste vara en SL-modell." Det är snart 70 år sedan Mercedes Benz-fabrikerna i Stuttgart lanserade den första SL-modellen och sedan dess har serien av sportbilar rullats ut över hela världen. Därför öppnar Mercedes Benz-museet en specialutställning om den populära bilserien den 22 oktober.

Tyskland rankas högst i Nation Brands Index - femte året i rad21.12.2021 15:44:21 CET | Pressmeddelande

Med över 60 000 intervjuer online, med personer över 18 år i 20 länder, genomför Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) en undersökning varje år. Här efterfrågas inställningen bland annat till länders regeringsstyre, export, immigration, investeringar och kultur. Det resulterade i att Tyskland återigen tog topplaceringen i NBI 2021. Kanada och Japan följer på andra respektive tredje plats. Sverige hamnade på en nionde plats (och sjönk en placering från föregående år).