Planera årets cykeltur - till Berlin

Cyklingen har fått ett stort uppsving under pandemin. Fler än någonsin svingar sig upp i sadeln, oftast för en kortare tur. Inför sommaren är det kanske dags för en längre utmaning? Två pulserande europeiska metropoler, 70 mil och en kort sjöresa över Östersjön – den internationella cykelvägen Berlin-Köpenhamn förbinder huvudstäderna via idylliska miljöer och många vänliga människor. Oändliga vyer över orörd natur, massor av möjligheter att ta ett dopp, upptäcka några överraskningar och smaka på ny mat och dryck.

Berlin: Vid Müggelsee/Visit Berlin/Dagmar Schwelle

Från Köpenhamn går det fina cykelvägar genom skogar, förbi sjöar och fält hela vägen till Berlin. Rutten går genom Danmark, till Gedser för att fuska lite genom att hoppa på färjan till Rostock. Genom regionen Mecklenburgische Seenplattes vackra landskap tvärs igenom norra Tyskland når vi sedan Berlin!

Rutten i Mecklenburg-Vorpommern går huvudsakligen på asfalterade cykelvägar, lugna bakvägar eller gårdsvägar. Det finns fortfarande några mindre kullerstensgångar och betongbanor. Den långväga cykelvägen är skyltad och märkt med logotypen för cykelvägen Berlin-Köpenhamn genom hela Mecklenburgsträckan.

Vi passerar gränsen till Mecklenburg-Vorpommern vid sjön Ellbogensee. En mosaik av 320 sjöar med undangömda badplatser och pittoreska picknickplatser som lockar till avkoppling. Müritz är sjöarnas drottning. Det gav den intilliggande nationalparken sitt namn. Ett paradis där tallhedar varvas med urgamla boklundar och ljus al. 800 arter av fjärilar och 260 arter av fåglar lever bara här - fiskgjuse, storkar och tranor. På våren och hösten hörs 50 000 vildgäss tjattrande. I hamnen i Waren (Müritz) gungar små fartyg på vågorna i Tysklands största insjö. Perfekt för att leta efter en mysig plats på ett av de många kaféerna.

De stora skogarna i naturparken Nossentiner/Schwinzer Heide börjar nära Jabel. Du kan bekvämt cykla i skuggan av doftande tallar och simma underbart i Drewitzer- eller Krakowsjöarna. Cyklisterna korsar den kristallklara floden Nebel, som tränger sig genom en smal dal nära Serrahn.

Fältstenskyrkor, kullar och stengravar inbjuder dig att resa tillbaka i tiden vid Alt Sammit och Bellin. Güstrows kungliga säte kombinerar arkitektoniska stilar från många århundraden - från tegelgotik till klassicism. Inte långt bort ligger staden Bützow, vars gränder lockar till att strosa. Som en grön älv välkomnar Warnow alla cyklister hit och följer sedan med dem till Östersjön.

Ruttens egenskaper:

Rutten i Mecklenburg-Vorpommern går huvudsakligen på asfalterade cykelvägar, lugna bakvägar eller gårdsvägar. Det finns fortfarande några mindre kullerstensvägar och betongbanor.

Den långväga cykelvägen är skyltad i hela Mecklenburgsträckan och märkt med logotypen för cykelvägen Berlin-Köpenhamn.

På hemsidan bike-berlin-copenhagen.com finns kartor, tips, rutter och omvägar noga presenterat. Här finns också boendemöjligheter och vägbeskrivningar (i båda riktningarna) samt GPS-koordinater. Sidan ger också tips och idéer om aktiviteter och attraktioner längs rutten.

Övernattning för både cykel och cyklist

Ett brett utbud av boendealternativ har certifierats som Bed+Bike för att vara särskilt cykelvänliga och erbjuda speciella faciliteter. Med Bed+Bike är cyklisterna garanterade ett boende med låst cykelförråd, verktyg för mindre cykelreparationer och en rejäl frukost för att orka med en dag till på två hjul.

Cykeluthyrning

Är det för långt att starta din cykeltur redan i Sverige kan du ta dig till Köpenhamn och hyra en cykel i Köpenhamn. Vill du inte cykla hela returvägen går det bra att lämna tillbaka cykeln i Berlin. Självklart finns det möjlighet att hyra en e-cykel och det går att genomföra turen åt andra hållet också, om du vill cykla norrut från Berlin. MTB-tours i Værløse (Köpenhamn) och Fahrradstation i Berlin har ett gemensamt samarbete där cyklar kan bokas.

Berlin: Vid Müggelsee/Visit Berlin/Dagmar Schwelle
Berlin: Königin Luise Route, Pfaueninsel/DZT/Pär Olsson Photography
Slottet Güstrow/Staatliche Schösser, Gärten und Kunstsammlungen M.V

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till TyskSvenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Vinfestivaler i Tyskland11.5.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vinfestivaler har en lång tradition i Tyskland. Här finns både gastronomiska upplevelser, livliga fester och trevliga utflyktsmål för hela familjen. Förutom att smaka fina viner och njuta av utsökt mat får du en mycket speciell inblick i den lokala kulturen och samhället. När vi pratar om klassiska vinländer går tankarna ofta till Frankrike, Spanien eller Italien. Men Tyskland har också förtjänat en plats på denna lista. Inte bara på grund av ett antal toppviner, utan också tack vare de traditionella vinfestivalerna som hålls i nästan alla regioner. På festerna kan du uppleva lokala specialiteter, kulturella inslag, spännande marknader, god stämning och – inte minst – utmärkta viner från närområdet.

Norra Tyskland lockar i ny kampanj från Tyska Turistbyrån1.4.2022 15:13:06 CEST | Pressmeddelande

Vi är många som längtar efter nya intryck och att upptäcka nya platser. Tyska Turistbyrån hoppas att vi genom kampanjen ”Upptäck Norra Tyskland” ska inspireras och väcka intresset för Norra Tyskland, som är ett enkelt resmål att ta sig till från Sverige. Norra Tyskland ligger bra till med korta och flexibla resealternativ, som Öresundsbron, tåg eller färja. Den här delen av Tyskland kommer nu att synas i en kampanj från Tyska Turistbyrån. Kampanjen grundar sig på en hemsida med över 100 tips på evenemang, nöjesparker, matfestivaler och unika boenden. Området bjuder på flera dolda pärlor och hemliga sevärdheter bortom allfarvägarna.

Nystart - Inspirationskampanj German.Local.Culture15.3.2022 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Kampanjen, som startade 2021, utökas i år med natur- och kulturturismens alla aspekter. Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) stöder med den nya inspirationskampanjen German.Local.Culture omstarten av inkommande turism till Tyskland. - Efter två år av coronapandemi och mot bakgrund av det fruktansvärda kriget i Ukraina står turistnäringen inför stora utmaningar, säger Petra Hedorfer, ordförande i turistbyråns styrelse. Särskilt i denna situation är det viktigt att föregå med gott exempel för en fredlig och förenande turism som står för öppenhet och tolerans.