Planerad fotografering av fjärrvärmenätet med drönare över Borensberg

Under vecka 12 eller 13 kommer Tekniska verken att skicka upp ett litet flygplan med en värmekamera. Drönaren kommer att flyga fram och tillbaka på cirka 50 meters höjd över fjärrvärmenätet i Borensberg för att lokalisera dolda, underjordiska läckor på fjärrvärmeledningarna.

Drönare för fjärrtermografering. Bild: Termisk Systemteknik

Den så kallade flygtermograferingen ska säkerställa leveranssäkerheten till fjärrvärmekunderna och minska miljöbelastningen.

- Vi vill inte skapa onödig oro och vi hoppas att Borensbergsborna inte kommer att uppleva flygningarna som störande. Syftet med flygningarna är att vi ska få bra underlag för att snabbt och effektivt kunna åtgärda läckor och energiförluster i nätet, säger Martin Ek, avdelningschef för fjärrvärme på Tekniska verken i Linköping.

Mätningarna görs med drönare utrustad med en avancerad värmekamera som ger skarp bild trots det stora avståndet och den snabba hastigheten.

- Förutom utmärkt bildkvalitet får vi fram exakta temperaturvärden som vi sedan använder för analys och prioritering av eventuella åtgärder, säger Martin Ek.

Flygningarna är helt beroende av väderförutsättningarna för att ge bästa möjliga resultat. Därför kommer beslut med kort varsel om exakt vilka dagar flygningarna kommer att genomföras. En bil märkt med Tekniska verkens logotyp kommer att finnas i närheten under flygningarna och föraren kan svara på frågor från allmänheten.

Kan finnas grönt vatten
Tekniska verken färgar fjärrvärmevattnet grönt med livsmedelsgodkänd färg, för att hitta läckor.

- Om vi snabbt kan upptäcka en läcka förkortar vi tiden för lagning. Då kan vi minimera skador och konsekvenser av läckan. Vattnet är helt ofarligt men det kan vara varmt så att det är bra att närma det sig med försiktighet, avslutar Martin Ek.

För mer information, kontakta gärna Martin Ek på telefon 013 209214 eller martin.ek@tekniskaverken.se

Drönare för fjärrtermografering. Bild: Termisk Systemteknik
Ladda ned bild
Grönfärgat vatten för att upptäcka vattenläckor. Pressbild Tekniska Verken i Linköping
Ladda ned bild

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.