Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 2006

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation Vintage Peru 2006 är ett samarbete mellan två master blenders, Alexandre Gabriel från Plantation Rum och Jorge Luis Rodriguez Parajes från peruanska Cartavio. I snart 30 år har Alexander Gabriel rest jorden runt på jakt efter de mest intressanta romdestillerierna. Hans närmast okuvliga passion för kvalitet och smaker har resulterat i en lång rad gränsöverskridande samarbeten. I Peru kom han i kontakt med Jorge Luis och de sensationella fat som destilleriet Cartavio ruvade på.

Peru 2006 är en 14-årig rom i mycket begränsad utgåva, endast 21 fat ingick i batchen. Sverige får 426 flaskor. Det är en unik rom som på ett enastående sätt lyfter fram Andernas magi, säger Hugo Simberg, Brand Manager på Spring Wine & Spirits.

Sockerrören har odlats i Chicama Valley, nära den ecuadorianska gränsen. Där skapar det nyckfulla väderfenomenet El Niño en terroir som kan vara både förödande och fantastisk.

Plantation Vintage Peru 2006 har blandats av kolonn- och potstilldestillerad rom som lagrats på bourbonfat i temperaturkontrollerade lagerhus hos Cartavio i norra Peru. Efter elva år skeppades den sedan över Atlanten till Javrezac i västra Frankrike. Där fick den ytterligare tre års lagring, på franska ekfat.

Plantations vintageserie har karaktäristiskt konstfulla och färgsprakande förpackningar. Varje land representeras av en fågelart. Vintage Peru 2006 pryds av en andinsk klippfågel, Perus mytologiska nationalfågel som lever i norra Andernas molnskogar.

Doft: Underbara toner av mörk choklad, valnöt, vanilj, citrus, passionsfrukt och delikata inslag av ek.

Smak: Söta, chokladaktiga toner kombinerat med syrlig, exotisk frukt.

Eftersmak: Mycket lång med toner av torkad frukt, kanel och nötter.

Plantation Vintage Peru 2006Artikelnummer: 40939: Pris: 799 SEK Antal: 426 flaskor

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.