Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 2006

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation Vintage Peru 2006 är ett samarbete mellan två master blenders, Alexandre Gabriel från Plantation Rum och Jorge Luis Rodriguez Parajes från peruanska Cartavio. I snart 30 år har Alexander Gabriel rest jorden runt på jakt efter de mest intressanta romdestillerierna. Hans närmast okuvliga passion för kvalitet och smaker har resulterat i en lång rad gränsöverskridande samarbeten. I Peru kom han i kontakt med Jorge Luis och de sensationella fat som destilleriet Cartavio ruvade på.

Peru 2006 är en 14-årig rom i mycket begränsad utgåva, endast 21 fat ingick i batchen. Sverige får 426 flaskor. Det är en unik rom som på ett enastående sätt lyfter fram Andernas magi, säger Hugo Simberg, Brand Manager på Spring Wine & Spirits.

Sockerrören har odlats i Chicama Valley, nära den ecuadorianska gränsen. Där skapar det nyckfulla väderfenomenet El Niño en terroir som kan vara både förödande och fantastisk.

Plantation Vintage Peru 2006 har blandats av kolonn- och potstilldestillerad rom som lagrats på bourbonfat i temperaturkontrollerade lagerhus hos Cartavio i norra Peru. Efter elva år skeppades den sedan över Atlanten till Javrezac i västra Frankrike. Där fick den ytterligare tre års lagring, på franska ekfat.

Plantations vintageserie har karaktäristiskt konstfulla och färgsprakande förpackningar. Varje land representeras av en fågelart. Vintage Peru 2006 pryds av en andinsk klippfågel, Perus mytologiska nationalfågel som lever i norra Andernas molnskogar.

Doft: Underbara toner av mörk choklad, valnöt, vanilj, citrus, passionsfrukt och delikata inslag av ek.

Smak: Söta, chokladaktiga toner kombinerat med syrlig, exotisk frukt.

Eftersmak: Mycket lång med toner av torkad frukt, kanel och nötter.

Plantation Vintage Peru 2006Artikelnummer: 40939: Pris: 799 SEK Antal: 426 flaskor

Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering28.6.2021 10:40:58 CEST | Pressmeddelande

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.

Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form19.5.2021 08:35:57 CEST | Pressmeddelande

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.