Plantation Rum lanserar julens rom – lagrad på fat från Linie Aquavit

Rominnovatören Plantation Rum lanserar en rom lagrad på fat från Linie Aquavit och banar därmed vägen för rommen till julbordet. Den 8 december släpps den nya romsorten på utvalda Systembolag i det exklusiva, tillfälliga sortimentet i en limiterad utgåva om 552 flaskor.

Lagom till julens festligheter släpper den innovativa romproducenten Plantation Rum årets femte Single Cask, denna gång en rom slutlagrad på fat från Linie Aquavit. Svenskarna dricker allt mer rom och när dryckesproducenten väljer att flörta med skandinaviska dryckestraditioner som Linie Aquavit kan rommen ta en självklar plats på julbordet.

Single Cask 2020 Fiji 9 YO färdas på en lång resa genom 17 tidszoner för att utvecklas till färdig produkt. De första sju åren lagras rommen på bourbonfat i Fiji och seglar därefter vidare mot sydvästra Frankrike, där den i sin tur lagras på ekfat i 18 månader. Sedan avslutas lagringsprocessen med ytterligare sex månader på fat från Linie Aquavit under en seglats över ekvatorn. Resultatet är en exklusiv rom med inslag av kummin och eukalyptus.

Plantation Rum är kända för att kombinera traditionella metoder med nya innovativa tekniker och smaker. Mötet mellan den norska aquaviten och rommen från Fiji bevisar att de fortsätter tänka utanför boxen och vågar experimentera med oväntade inslag. Den som smakar får även ett kvitto på att det blir väldigt goda resultat, säger Hugo Simberg, brand manager på Spring Wine and Spirits.

Plantation Single Cask 2020 Fiji 9 YO är limiterad och säljs under en begränsad period i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment från och med den 8 december.

Plantation Single Cask 2020: Fiji 9 YO – Linie Aquavit cask

Ursprung: Fiji | Alkoholhalt: 48,6 % | Lagringstid: 9 år – Bourbonfat 7 år, ekfat: 18 mån, Linie Aquavit-fat: 6 mån | Färg: Bärnsten | Vol: 70 cl | Pris: 899 kr | Antal flaskor: 552 | Artikelnummer: 4043001| Lansering: 8/12 – 2020

Doften är inledningsvis intensiv med inslag av exotiska frukter som följs upp med nyanser av ek, rök och kokos. Doften lämnar över en uppfriskande smak av mynta och friskhet från aquaviten som samspelar med den ekiga smaken som infinner sig i rom från Fiji.

För mer information, kontakta:

Hugo Simberg, Brand Manager Spirits, Spring Wine and Spirits AB, 070-432 24 32 / hugo.simberg@springwine.se

Anna Spendrup, presskontakt Spring Wine and Spirits AB, 070-182 77 02 / anna.spendrup@springwine.se