Plantation Rum lanserar två varianter av Extrême i begränsad upplaga.

Den 23/11 släpps två varianter av exklusiva Plantation Extrême på Systembolaget. De 72 flaskorna av varje sort, är helt unika i sitt slag, tillverkas endast i denna begränsade upplaga. Smaken reflekterar källarmästarens kunskap som ärvts genom generationer.

Fantastiska spritsorter återspeglar handen som vårdar dem. Det är källarmästaren som arbetar flitigt varje dag längst ner i den mörka källaren med att sköta om faten. Hans roll är ofta underskattad på grund av hans sekretess, vilket säkerställer att kunskap skickas ner från källarmästare till källarmästare i största hemligheten.

Resultatet av källarmästarens kunskap är enastående dryck som skapar en oförglömlig känsla. Ibland hittar Plantation ett romfat i sin källare som helt enkelt är perfekt i sitt naturliga tillstånd. Här strävar man efter inte balans eller harmoni. Fatets smakbild i sig ger en helt unik produkt som bara kan beskrivas som "extrem". Detta fat sätts sedan åt sidan och buteljeras för sin rena utsökta essens, vilket resulterar i en mycket begränsad upplaga av vad som kallas Plantation Extrême. Den 23/11 klockan 10:00 släpps två limiterade upplagor av Plantaion Extrême som webblansering på Systembolaget, #2 Fiji 16 Y.O och #2 Guyana 18 Y.O.

Plantation Extrême #2 Fiji 16 Y.O
Mycket intensiv med doft av trä som långsamt blir fruktigare med toner av kokta päron, flamberad banan och persika. Rik och mätt smak som påminner om maltwhisky med rökiga toner som övergår till vaniljfudge, hasselnöt och kakao. Avslutningen är mycket lång med toner av träkol, vanilj, kokosnöt och tanniner.
Land: Fiji | Destillation: År 2001 Pot Still | Tropisk lagring: 13,5 år på Fiji i Bourbonfat | Kontinental lagring: 2,5år på Cognac Ferrandfat
Art.nr: 40154 | Pris: 1299kr | Antal flaskor: 72 | 70cl | Alk: 61,1%

Plantation Extrême #2 Guyana 18 Y.O
I början slås man av en extremt fruktig doft av russin, körsbär, mango och gul persika. Detta övergår till mer varsamt örtiga och kryddiga nyanser. Avslutningsvis framträder toner som påminner om ett bakverk med lönnsirap och honung. Smaken är komplex och intensiv av kryddiga och nötiga toner. Här finner du även lakrits, choklad, kaffe och muskot följt av papaya och citrus. Avslutningen är mycket lång där toner av bland annat apelsinskal, ek och muskot framträder.
Land: Guyana | Destillation: År 1999 Pot still | Tropisk lagring: 15 år i Bourbonfat | Kontinental lagring: 3 år på Cognac Ferrandfat
Art.nr: 40153 | Pris: 1299kr | Antal flaskor: 72 | 70cl | Alk: 59,7%

För mer information, vänligen kontakta;
Karl Wennberg, Portföljchef Sprit på Spring Wine & Spirits, karl.wennberg@springwine.se

Karl Wennberg

Abonnera på våra pressmeddelanden.