Plantation Vintage Australia 2007 – unik rom från Down Under

Plantations och Alexandre Gabriels resa till romvärldens mest fascinerande länder fortsätter. Nu har turen för första gången kommit till Australien. Den omtalade vintageserien har fått ännu en utgåva som visar upp unik terroir och romtradition. Den 26 oktober släpps 312 flaskor i Systembolagets tillfälliga sortiment. Artikelnumret är 11737 och priset 849 kr.

Plantations Vintageserie är en jordenruntresa som låter oss uppleva hur riktigt högklassig rom uttrycker traditioner, terroir och tillverkningsmetoder. Det här släppet är extra speciellt då det är första gången någonsin som Plantation buteljerar en australiensisk rom. I detta avlägsna hörn av romvärlden blev sockerrörsodlingen tidigt en inkomstkälla för nybyggarna vid plantagerna. Australiens äldsta romdestilleri, Beenleigh Artisan Distillery i Queensland, började producera rom år 1884, men tillverkningen är äldre än så. Legenden säger att Beenleigh från början var ett illegalt båtdestilleri som stånkande uppför Albertfloden och erbjöd sockerrörsodlarna snabb och elegant destillering utan myndigheternas inblandning.

– Plantation Australia 2007 får mycket av sin komplexitet från en unik jäsning med ovanlig fissionsjäst (pombe) tillsammans med så kallad dunder, som är en form av surmäsk. Jäsningen pågår i tolv dagar. Därefter tillsätts traditionell jäst och mäsken får jäsa ytterligare tre dagar innan den destilleras i pot stills, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine & Spirits.

Plantation Australia har inledningsvis lagrats i 13 år på 21 gamla bourbonfat i Beenleighs lagerhus i det varma australiensiska klimatet. Därefter har rommen fraktats med båt till sydvästra Frankrike för ytterligare ett års lagring på franska ekfat hos cognacshuset Maison Ferrand. Denna speciella dubbellagring tillför komplexitet och är Plantations och vintageseriens signum.

Plantations vintageserie har karaktäristiskt konstfulla och färgsprakande förpackningar. Varje land representeras av en fågelart. Australia 2007 pryds av den vita kakaduan, som är Australiens nationalfågel.

Plantation Vintage Australia 2007

Doft: Inbjudande toner av persika, aprikos, vanilj, kokos, russin och blommiga inslag av syren och iris.

Smak: Balanserade toner av syltad frukt, färsk citrus och inslag av kakao.

Eftersmak: Lång och komplex med toner av exotisk frukt och delikata inslag av vanilj och ekfat.

Art nr: 11737

Pris: 849 kr

Alk halt: 49,3 % vol.

Volym: 700 ml

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.