Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.

Bonsucro är en internationell organisation som arbetar för hållbar sockerodling, produktion och handel. Chain of Custody-certifieringen garanterar att de sockerrör som används i produktionen har hanterats på ett etiskt och ansvarsfullt sätt genom hela värdekedjan; från odling till färdig produkt. Bonsucro är även en av grundarna till Adelante-initiativet, som verkar för personalhälsa och säkra arbetsplatser genom att förebygga hälsa, stress och olyckor.

- Jag gläds verkligen över att West Indies nu blir det första destilleriet i Karibien som uppnår Bonsucro Chain of Custody-certifiering. Det är ett stort och viktigt steg för hela regionen. Jag vill verkligen gratulera alla inblandade till ett målmedvetet och engagerat arbete, säger Danielle Morley, som är verkställande direktör för Bonsucro.

Andrew Hassel är vd för West Indies Rum Distillery och tillägger:

- Vårt hållbarhetsarbete når bortom våra produkters värdekedja. Det är sammanlänkat med ett övergripande engagemang för klimat, miljö och sociala förhållanden. Genom att följa Bonsucros principer tydliggör vi våra kärnvärden och uppfyller högt ställda etiska krav på hållbar sockerrörsanvändning.

West Indies Rum Distillery har genomgått ett omfattande förändringsarbete för att minska miljöpåverkan och skapa en öppenhet genom hela värdekedjan. De har exempelvis åtagit sig att återinvestera hela vinsten i destilleriet, öka dess verksamhet och öka personalstyrkan där med 40 procent. Tidigare i år installerade de solceller, som producerar 20 procent av den el som destilleriet förbrukar. Bonsucros Chain of Custody-certifiering är en kraftfull positionering för att öka engagemanget kring hållbarhetsfrågorna i lokalsamhället, på Barbados och i hela Karibien.

West Indies och Plantation har ett fantastiskt målmedvetet hållbarhetsarbete, med särskilt starkt fokus på arbetsmiljöfrågorna. Certifieringen är ännu ett gott skäl att uppskatta den fantastiska rom som Plantation och West Indies producerar, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine & Spirits.

West Indies Rum Distillery

West Indies Rum Distillery grundades år 1893 och har i mer än 125 år varit stilbildande för den hyllade Barbados-rommen. Nyligen utsågs Donn Benn, destilleriets Master Distiller, till The Best Rum Distiller in the world. West Indies Rum Distillery ägs sedan år 2017 av franska Maison Ferrand, vars ägare Alexandre Gabriel skapat varumärket Plantation. Idag är Plantation ett av romvärldens ledande kvalitetsmärken.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.