Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.

Plantations ägare Alexander Gabriels okuvliga entusiasm, upptäckarglädje och ständiga experimentlusta har gjort honom till en av romvärldens mest respekterade masterblenders. Singelfats-utgåvorna är några av de bästa exemplen på hans kreativitet. Plantations kvalitetsarbete utmärks av Alexandres särskilda metod att välja ut de bästa faten och sedan låten rommen mognadslagra i både det land där rommen destillerats och sedan i västra Frankrike, där klimatet är lite svalare. De tio unika buteljeringarna som nu lanseras får smaker från fat som tidigare lagrat vin, sprit eller till och med öl, vilket ger slutlagringen en unik karaktär. Det är med andra ord inte särskilt konstigt att denna extremt begränsade upplaga är ett minst oerhört eftertraktat samlingsobjekt.

De fat som sticker ut mest bland årets lanseringar är t helt nya lagringar. För första gången någonsin har Alexandre valt ut fat som tidigare innehållit Duvel-öl för slutlagringen, vilket tillför eleganta toner av nybakat bröd. Rommen som slutlagrats på dessa fat är naturligtvis noga utvald för ändamålet: det är både en jamaikansk rom från 2013 och en rom från Barbados och 2009. Ölfaten har tidigare använts till Duvel Barrel Aged (Batch n°5). Experimentet har verkligen fångat Alexandre Gabriels intresse och gjort honom i det närmaste besatt av jäst och jäsning. En annan utmärkande slutlagring i årets lansering är lagringen på bourbonfat. Faten kommer från Bardstown destilleri i Kentucky och har gett en jamaikansk rom från 1998 delikata toner av frukt och kryddor. Alla tio singelfat kommer från toppdestillerier och representerar Plantations perfekta kombination av respekt för terroir, destillering och lagring.

Plantations exceptionella samarbeten

Under sina många resor runt om i världen har Alexandre Gabriel etablerat fantastiska samarbeten som resulterat i insikter om produktionsteknik, tradition och innovation hos både bryggerier, destillerier och passionerade vinodlare. Dessa möten har genererat kunskap, tankar och idéer som berikar och utvecklar Plantations rom.

Plantations rom serveras i dag på världens mest prestigefyllda barer och topprestauranger. Alexandre Gabriels unika förmåga att lyfta fram terroir kombinerat med särskilda dubbellagringen blivit ett signum som bidragit till Plantations unika position som en av romvärldens främsta buteljerare.

Plantation Rum Single Casks: the 2021 collection

Den 28 oktober kl 10.00 släpps de första fem utgåvorna på Systembolagets webbsläpp

Single Cask 2021: Panama 2007 Syrah cask-Côte Rotie

Ursprung: Panama | Alkoholhalt: 46,1 % | Bourbonfat 11 år, Cognacsfat: 2 år, Syrah-fat från Côte-rotie i Rhônedalen: 10 mån | Vol: 70 cl | Pris: 799 kr | Antal flaskor: 248 | Artikelnummer: 4099701 | Lansering: 28/10 – 2021

Doft: Toner av björnbär, blåbär, viol och svartpeppar som följs av mogna plommon, körsbär, svarta oliver och en liten lätt rökighet

Smak: Delikat och vinös med sirapstoner, körsbär, apelsin, vitpeppar och fyllig salvia

Plantation Single Cask 2021: Barbados 2014 Malbec cask

Ursprung: Barbados | Alkoholhalt: 49,9 % | Bourbonfat 5 år, Cognacsfat: 1 år, AOC Malbec rödvinsfat: 1 år| Vol: 70 cl | Pris: 699 kr | Antal flaskor: 248 | Artikelnummer: 4099801 | Lansering: 28/10 – 2021

Doft:Elegant och, syltig, plommon, kokos, vanilj och tobak med toner av viol och mynta

Smak:Överensstämmer med doften, men kommer med mer frukt, kokosmjölk, choklad, hallon och banan

Plantation Single Cask 2021: Guatemala XO Moscatel cask

Ursprung: Guatemala | Alkoholhalt: 43,7 % | Bourbonfat flera år, Cognacsfat: 1 år, Moscatel fat: 11 mån| Vol: 70 cl | Pris: 749 kr | Antal flaskor: 200 | Artikelnummer: 4100201 | Lansering: 28/10 – 2021

Doft: Mycket fruktig och kryddig med aprikos, apelsinskal, inkokta päron, fikonkaktus, sultanrussin, kaprifol och tonkabönor

Smak: Mycket fruktig, torkad banan, muskatdruvor, sötmajs, honung och apelsinblommor

Plantation Single Cask 2021: Jamaica 2013 Duvel Beer cask

Ursprung: Jamaica | Alkoholhalt: 42,8 % | Bourbonfat 3 årCognacsfat: 4 årDuvel ölfat (Batch No5): 10 mån| Vol: 70 cl | Pris: 799 kr | Antal flaskor: 236 | Artikelnummer: 4099601 | Lansering: 28/10 – 2021

Doft: Fyllig med en lätt doft av lime, syrliga hallon, apelsin och gröna äpplen med toner av läder, vanilj och kola

Smak: Kraftfull med en tydlig ölton och inslag av nybakat bröd tillsammans med fruktiga smaker av krusbär och grapefrukt

Ölfatet från Duvel valdes för att tillföra en djup smakdimension med kola, malt, exotiska frukter och choklad

Plantation Single Cask 2021: Barbados 10YO Oloroso sherry cask

Ursprung: Barbados | Alkoholhalt: 49,3 % | Bourbonfat 5 år, Cognacsfat: 5 år, Oloroso sherryfat: 4 mån| Vol: 70 cl | Pris: 749 kr | Antal flaskor: 248 | Artikelnummer: 4099901 | Lansering: 28/10 – 2021

Doft: Kraftfulla sherrytoner med valnöt, piptobak, kaffe, plommon och kola, i fin balans med vanilj, banan och kokos

Smak:Fyllig, balsamlik med dova toner av läder, kokos, vitpeppar, muskot och mango

Den 25 november kl 10.00 släpps de andra fem utgåvorna på Systembolagets webbsläpp

Plantation Single Cask 2021: Trinidad 2008 Chablis cask

Ursprung: Trinidad | Alkoholhalt: 49,5 % | Bourbonfat 11 år, Cognacsfat: 1 år, AOC Chardonnayfat från Chablis: 1 år | Vol: 70 cl | Pris: 899 kr | Antal flaskor: 248 | Artikelnummer: 4100501 | Lansering: 25/11 – 2021

Doft: Mycket delikat och fruktig med bergamottolja, gröna äpplen, Acaciahonung och pion

Smak: Mer frukt, blommig, lime, havtorn och citronverbena

Plantation Single Cask 2021: Multi Islands XO Pineau de Chantes cask

Ursprung: Cuba, Fiji, Barbados, Guyana, Jamaica, Trinidad, Panama, Haiti, Saint Luca, Reunion Island och Nicaragua | Alkoholhalt: 41,1 % | Bourbonfat flera år, Cognacsfat: flera år, Vieux Pineau des Charentes blanc fat, en cognacsbaserad fransk vinlikör: 8 mån | Vol: 70 cl | Pris: 749 kr | Antal flaskor: 230 | Artikelnummer: 4100701 | Lansering: 25/11 – 2021

Doft: Nybakat bröd med massor av vanilj, russin, flamberad banan, ananas och tryffel

Smak:Tydlig Pineau med toner av persika, mandelmjölk, passionsfrukt och mango

Plantation Single Cask 2021: Trinidad 2009 Duvel Beer cask

Ursprung: Trinidad | Alkoholhalt: 45,3 % | Bourbonfat 10 år, Cognacsfat: 1 år, Duvel ölfat (Batch No5): 11 mån | Vol: 70 cl | Pris: 899 kr | Antal flaskor: 218 | Artikelnummer: 4100801 | Lansering: 25/11 – 2021

Doft: Mycket frisk och fruktig med citrus och gröna äpplen som följs av vanilj och nybakade kex

Smak: Ligger nära doften, mer brödtoner, rostad mandel, vitchoklad och en lätt grapefrukt

Plantation Single Cask 2021: Barbados 10YO Brooklyn Brewery Beer cask

Ursprung: Barbados | Alkoholhalt: 48,6 % | Bourbonfat 4 årCognacsfat: 5,5 år, Brooklyn Brewery Black OPS, fatlagrad Imperial Stout: 4 mån | Vol: 70 cl | Pris: 799 kr | Antal flaskor: 236 | Artikelnummer: 4100301 | Lansering: 25/11 – 2021

Doft: Frisk och fruktig, citrus, mandel, plommon, vanilj och kokos

Smak:Rund och mjuk, behaglig sötma, persika, kola, päron och choklad

Fatet som använts för att lagra Brooklyn Black OPS valdes för att bidra med ölets eleganta toner av kakaobönor, kaffe, vanilj och ek

Plantation Single Cask 2021: Jamaica 1998 CRV Bardstown Fusion bourbon cask

Ursprung: Barbados | Alkoholhalt: 49,6 % | Bourbonfat 20 årCognacsfat: 2 år’’’’’bardstone Fusion Series bourbonfat: 10 mån | Vol: 70 cl | Pris: 1299 kr | Antal flaskor: 224 | Artikelnummer: 4100601 | Lansering: 25/11 – 2021

Doft: Delikat och fruktig, mango, passionsfrukt och kokos som följs av cedertoner, vanilj och tobak

Smak:Kraftfull med nybakade kex, aprikos, kanderad ingefära, marsipan, hasselnötter, kanel, dadlar, honung, persika och pekannötter

Fatet som buteljeringen slutlagrats på har tidigare lagrat Kentucky Straight Bourbon Whiskey, destillerad vid Bardstown Bourbon Company i Kentucky i USA.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Spring Wine & Spirits tar över Quinta do Vallado6.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Portugal är på stark frammarsch i vinvärlden just nu. När intresset efter både portvin och torra, portugisiska bordsviner ökar kan Spring Wine & Spirits glädjas över att få välkomna en av de mest välrenommerade producenterna från Douro till sin portfölj: Quinta do Vallado. Samarbetet inleds med en exklusiv lansering när Vallado 10 Years Old Tawny Port släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment den 12 oktober.

Barolo Lazzarito 2016 och Barolo Paiagallo 2016 - yin och yang från Casa E. di Mirafiore6.10.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

På torsdag den 7 oktober lanseras två exceptionella viner från Casa E. di Mirafiore, som är ett av Barolos äldsta vinerier. Barolo Lazzarito och Barolo Paiagallo brukar beskrivas som Barolos egna yin och yang där de två cru-lägena har utmärkande karaktär av elegans respektive kraft. Vinerna är från den strålande årgången 2016 och släpps i Systembolagets exklusiva webblansering. 120 flaskor lanseras av respektive vin.

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr