Plantering och konstprojekt väntar Familjebostäders 100 sommarjobbare

Nu är sommaren här och med den Familjebostäders nya sommarjobbare. I mitten av juni börjar de första av drygt 100 ungdomar mellan 16-19 år som kommer bidra till fina och trygga områden. För några av dem väntar ett spännande konstprojekt i samband med Rinkebys 50-årsfirande.

Sommarjobbande ungdomar på Trollesundsvägen i Högdalen, sommaren 2020. Foto: Liza Simonsson

Vi har kraftsamlat oss och är stolta över att kunna erbjuda så många ungdomar arbete i år, särskilt den här sommaren när jobben är färre på grund av pandemin. I år väljer många att semestra hemma, vilket gör det extra viktigt att se till att våra gårdar sköts om och är välkomnande. Våra sommarjobbare bidrar också till tryggheten genom att vi blir fler som syns i områdena, vilket är viktigt, säger Jonas Schneider, vd på Familjebostäder.

De flesta av årets sommarjobbare ingår i förvaltningen utomhus, där de tar hand om planteringar, allmänna utrymmen och gör fint på våra gårdar och lekplatser. Andra gör enklare målnings- och reparationsarbeten eller hjälper till på något av våra kontor. Sommarjobbarna fördelas på tre perioder om tre veckor med start den 14 juni.

Sommarjobbare skapar konst

I år är det 50 år sedan Rinkeby centrum invigdes. Familjebostäder uppmärksammar firandet genom att låta tio konstintresserade sommarjobbare, tillsammans med konsthantverkare från Remakebolaget, skapa bilder i mosaik som sedan sätts på två miljöstugor i Rinkeby och Tensta. Materialet till konstverken har samlats in från boende i området och består av trasigt porslin och överblivet kakel som nu får nytt liv.

Vilka ungdomar anställs?

Ungdomar mellan 16-19 år som är folkbokförda i Stockholm stad får varje år möjlighet att söka de sommarjobb som annonseras ut via Stockholms stads webbplats. Jobben fördelas i första hand genom lottning för att säkerställa en rättvis rekryteringsprocess och en jämn könsfördelning.

Sommarjobbare på Trollesundsvägen i Högdalen, sommaren 2020. Foto: Liza Simonsson