Plats för mer utomhusidrott i Ryd

Nu gör vi om isbanan vid Fotbollshallen i Ryd. Den blir istället en rink som kan användas för olika sporter och aktiviteter året om.

Lejonfastigheter har i flera år bedrivit en konstfrusen isbana intill Fotbollshallen i Ryd, i samarbete med Stångåstaden. Banan har varit i bruk under nio veckor om året, från jullov till sportlov. Med återkommande milda vintrar och stort slitage på utrustningen har det blivit svårt och kostsamt att hålla god standard på isbanan. Nu gör vi därför om den till en rink som kan användas för olika aktiviteter under hela året.

- Banan kommer att kunna användas till rullskridskoåkning, inlineshockey, innebandy utomhus, fotboll och mycket mera, säger Joacim Tjädermo, fastighetsförvaltningsansvarig på Lejonfastigheter. Om vinterkylan slår till och det blir gynnsamma temperaturer för is kommer vi att spola banan även i fortsättningen.

- Vi ser mycket positivt på att det skapas fler möjligheter till aktivitet och rörelseglädje för de boende i Ryd och för medborgarna i hela kommunen. Det ligger helt i linje med det idrottspolitiska programmet som är under utformning, säger Andreas Hagström, idrottsutvecklingschef i Linköpings kommun.

Ombyggnationen blir klar under december månad.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Joacim Tjädermo, fastighetsförvaltningsansvarig på Lejonfastigheter, telefon 013-20 56 20

Andreas Hagström, idrottsutvecklingschef i Linköpings kommun, telefon 013-20 74 60

Lejonfastigheter AB äger, förvaltar och utvecklar miljöer för offentliga verksamheter i Linköpings kommun. Vi ansvarar för 280 fastigheter som rymmer utbildning, omsorg, kultur och sport.