Platsbristen ökar kraftigt i vården

Överbeläggningarna i vården fortsätter att öka. Bara det senaste året är uppgången 30 procent. I stort sett alla landsting har en negativ utveckling, visar Dagens Samhälles granskning.

Sedan 2013 följs överbeläggningar på landets sjukhus upp varje månad av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). De ska vara ett verktyg för landstingen och regionerna att minska överbeläggningarna.

Men trenden är i stället att de ökar.

Problemet är komplext och kan ses som ett symtom på en vård i gungning. På senare år lyfts framför allt bristen på sjuksköterskor fram som orsaken till överbeläggningarna. Vårdplatser stängs och belastningen ökar på den verksamhet som är i gång.

Enligt Vårdförbundet hänger allt ihop med sjuksköterskornas arbetsvillkor och löner. Med överbeläggningarna
ökar också risken för vårdskador, menar facket.

– Sjuktalen för sjuksköterskor ligger högt och ökar varje månad. Våra skyddsombud lämnar in fler och fler anmälningar till Arbetsmiljöverket, säger Sineva Ribeiro, Vårdförbundets ordförande.

I den senaste mätningen som gäller oktober i år ligger Sörmland värst till med 9,0 överbeläggningar per 100 disponibla vårdplatser. Näst högst ligger Västernorrland och därefter Västmanland. De två landsting som har minskat antalet överbeläggningar jämfört med oktober förra året är Dalarna och Gävleborg.

Hela listan med överbeläggningar och utveckling i alla landsting finns via länken nedan.

Abonnera på våra pressmeddelanden.