Platser finns på inrikesflyget: inga chockhöjda biljettpriser hos BRA

– Även om vi ser en stor tillströmning av kunder har vi fortfarande platser kvar på vissa avgångar de närmaste dagarna, säger BRAs kommersiella chef Ulrika Matsgård.

De som vill försäkra sig om en plats måste dock skynda sig. De attraktivaste avgångarna börjar redan nu bli fullbokade. Och bokningstakten tilltog rejält nu när SAS strejk verkar fortsätta långt in i kommande vecka.

– Vi känner för alla strejkdrabbade flygresenärer och hoppas att så många som möjligt kommer fram dit de hade tänkt så snart som möjligt.

– Vi har anpassat våra biljettpriser utifrån efterfrågan, men har inte gjort några chockhöjningar, avslutar Ulrika Matsgård.

Prisexempel hämtade från BRAs bokningssajt 2019-04-28, kl 14.00:

Alla priser inkluderar alltid: skatter, avgifter, bagage, sittplats, förtäring, klimatkompensation.

Från Stockholm, Bromma:

• Stockholm-Malmö: 30 apr fr 818 kr enkel resa
  • Stockholm-Göteborg: 29 apr fr 697 kr enkel resa
  • Stockholm-Visby: 29 apr fr 997 kr enkel resa
  • Stockholm-Umeå: 01 maj fr 1348 kr enkel resa

Från utvalda orter oi landet till Stockholm, Bromma:

• Malmö-Stockholm: 30 apr fr 818 kr enkel resa
  • Göteborg-Stockholm: 30 apr fr 997 kr enkel resa
  • Visby-Stockholm: 29 apr fr 697 kr enkel resa
  • Umeå-Stockholm: 01 maj fr 1098 kr enkel resa

Hit flyger BRA:

BRA flyger mellan Stockholm, Bromma och:

• Malmö
  • Ängelholm/Helsingborg
  • Visby
  • Umeå
  • Sundsvall
  • Kalmar
  • Växjö
  • Jönköping (fram till mitten av juni)
  • Ronneby
  • Kristianstad
  • Halmstad
  • Trollhättan
  • Östersund

Samt direkt mellan

• Malmö- Visby
  • Göteborg-Visby
  • Umeå-Helsingfors

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.