Plexian

Plexian rekryterar Fredrik Knutsson från Twilio som vice VD

Malmöbaserade Fintech-bolaget Plexian befinner sig i en expansiv fas och har utsett Fredrik Knutsson till CCO och Vice VD. Fredrik kommer senast från det amerikanska mjukvaruföretaget Twilio där han var chef över bolagets affärsverksamhet i Norden, Benelux, Iberia och Italien. Fredrik kommer att tillträda sin tjänst med omedelbar verkan och ha fullt ansvar för bolagets försäljning och externa kommunikation medan Plexians VD Staffan Mattson kommer att fokusera på interna processer.
Fredrik Knutsson, tillträdande vice VD och CCO på Plexian

- Vi befinner oss i en fas där vi behöver skala upp vår verksamhet och skifta fokus för att växa på bästa sätt. Fredrik har med sin bakgrund från ett stort internationellt SaaS-bolag där han varit fundamental för deras expansion och ansvarig för stora delar av försäljningen inom EMEA helt rätt profil för att ta Plexian vidare, säger PO Rosenqvist, styrelseordförande i Plexian.

Plexian grundades i Malmö 2017 och börsnoterades på Nasdaq First North i april 2021. Under det senaste året har bolaget arbetat med att vidareutveckla sitt erbjudande och förbereder sig nu för en ny, expansiv fas.

- Jag är väldigt glad över att få möjlighet att vara en del i att leda Plexian in i ett nytt skede där vi kommer att ta Edge till marknaden. Jag ser med förväntan fram emot mitt uppdrag och hur jag på bästa sätt kan bidra till att utveckla Plexian och göra det till ett välkänt namn inom Fintech-branschen, säger Fredrik Knutsson, tillträdande CCO och vice VD på Plexian.

- Staffan har gjort ett utomordentligt arbete i att etablera förmågor inom framtidens lojalitet och betalningsprogram som har gett Plexian en unik position på marknaden. Han har även etablerat relationer med flertalet potentiella partners som insett värdet i Plexians lösning vad gäller att bygga värde för sina kunder och medlemmar. Nu tar vi nästa steg och ser med stor tillförsikt fram emot ett mycket spännande 2023 som vi tror kommer att vara det år Plexian får sitt stora genombrott, säger PO Rosenqvist.

Fredrik Knutsson, tillträdande CCO och vice VD Plexian
E: fredrik.knutsson@plexian.se

Lovisa Fredriksson, presskontakt
E: lovisa@lfpr.se
T: +46 (0) 734 33 31 10

Fredrik Knutsson, tillträdande vice VD och CCO på Plexian

Plexian
Gustav Adolfs Torg 8B

Plexian är ett fintech-bolag som grundades 2017 och som verkar inom segmentet försäljningsdrivande lojalitetslösningar med kunden i fokus. Affärsmodellen bygger på att konvertera redan existerande medlemmar hos B2B partners med stora medlemsdatabaser, till användare av den egenutvecklade plattformen Edge. Medlemmen får tillgång till unika datadrivna erbjudanden baserat på köpmönster och Plexians partner kan skapa en ökad förståelse för sin kund baserat på analyser som grundar sig på kundernas transaktioner och aktiviteter på Edge.

Följ Plexian

Senaste pressmeddelandena från Plexian

Plexian ingår avtal med Aktiegirot gällande digital valuta5.10.2023 08:41:35 CEST | Pressmeddelande

Plexian, leverantör av datadrivna lojalitetslösningar, och Aktiegirot AB, en del av Norberg & Partner Sustainable Group, ingår nu avtal gällande Plexians patenterade digitala valuta, PlexChain. Avtalet kommer att göra det möjligt för Aktiegirot att hantera större volymer transaktioner och även öka kundvärdet genom ett effektivare och snabbare system för bland annat insättning och uttag.

Plexian och Norberg & Partner Sustainable Group förlänger och utökar sitt samarbete14.9.2023 09:40:52 CEST | Pressmeddelande

Plexian, leverantör av datadrivna lojalitetslösningar, och investeringsbolaget Norberg & Partner Sustainable Group förlänger och utökar sitt samarbete inför avslut av lockup-avtal. Norberg & Partner Sustainable Group, som med 15,7 procent av aktierna är Plexians största ägare, har för avsikt att vara en långsiktig partner och ser även goda möjligheter till synergier gällande Plexians produkter med sina portföljbolag.

Plexian förbereder för internationell expansion4.8.2023 11:12:26 CEST | Pressmeddelande

Malmöbaserade Plexian, leverantör av datadrivna lojalitetslösningar, märker ett allt större intresse för bolagets skalbara produkter och lösningar och förbereder nu för en internationell lansering. Fokus ligger i första hand på köp- och shoppingcentrum där man ser en stor möjlighet att med bland annat verktyget EDGE Publish ge handlare möjlighet till ökad merförsäljning och mer återkommande kunder.