Podd#3. Business as usual?

Jorden har förändrats av gruvdriften i närområdet, förklarar Enna Chembe och visar upp en majskolv. Hon bor utanför Solwezi i nordvästra Zambia. Skörden blir numera dålig och utan gödningsmedel växer inget alls. Foto: Åsa Welander

Lyssna på podden här!

Ur innehållet

Mänskliga rättigheter måste väga lika tungt som korruption
– Har man en verksamhet med höga risker måste man göra sig medveten om dem. Precis som företag enligt lagen arbetar med finansiella risker, som korruption och penningtvätt. Vi vill att mänskliga rättigheter ska tas på samma allvar som andra typer av risker, säger Åsa Beckius, policyrådgivare inom privatsektorfrågor på Diakonia.

Kan man ställa samma krav på små som stora företag?
– Ja, det här har inte med resurser att göra. Det handlar om den risk du utsätter närmiljön och människor för med din affär. Och är du så liten att du inte mäktar med att ta ansvar, då ska du inte göra affärer i högriskländer, förklarar människorättsjuristen Parul Sharma.

Ett nytt "business as usual"
– Inom alla branscher finns företag som har lyckats kombinera respekten för mänskliga rättigheter och miljö med hållbar affärsverksamhet, konstaterar Phil Bloomer, chef på Business and Human Rights Resource Centre i London.
Även många investerare kräver att företagsledningar tar ansvar för miljöfrågor och sociala frågor för att få ta del av kapital. Exempelvis genom de så kallade ESG-fonderna.
– Annars blir de exkluderade från de resurser de behöver för att blomstra, säger Phil Bloomer.

Leder samtalet gör Esther Flores Sedman, pressekreterare på Diakonia.

För att se det här innehållet från embed.acast.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Åsa Beckius. policyrådgivare i privatsektorfrågor Diakonia. Phil Bloomer, chef för Business and Human Rights Resource Centre i London. Parul Sharma, människorättsjurist med fokus på hållbarhetsfrågor.

Skatteskandalen är ett politiskt misslyckande4.10.2021 16:55:49 CEST | Pressmeddelande

Pengar som hade kunnat gå till att fler barn i fattiga länder får gå i skolan eller att kvinnor får sjukvård hamnar i rika privatpersoners låtsatsföretag. Den nya stora läckan Pandora Papers visar att det som har gjorts hittills mot global skatteflykt inte har fungerat. Diakonias Penny Davies visar vad som måste till i det internationella samarbetet, där också Sverige nu måste ta i med hårdhandskarna.