Schibsted

PodMe fyller på kassan och fortsätter resan mot en miljon prenumeranter – Schibsted investerar vidare i PodMe

Dela

Podcastlyssnandet fortsätter att öka starkt, inte minst genom PodMe som med sin disruptiva affärsmodell är en av de mest tongivande aktörerna på marknaden. Nu fortsätter mediekoncernen Schibsted att satsa på bolaget genom att göra en ny investering. Satsningen innebär att PodMe kommer att kunna fortsätta utveckla både plattformen, innehållet och satsa vidare på den internationella expansionen. Tidigare i år gjordes en framgångsrik lansering på den norska marknaden.

Pontus Ogebjer, Schibsted och ledningsgruppen på Podme
Pontus Ogebjer, Schibsted och ledningsgruppen på Podme

PodMe har på kort tid vuxit till en ledande podcastplattform. Bolaget grundades i december  2017 som ett komplement till den reklam och sponsorfinansierade affärsmodellen och har sedan dess fått ombord flera av Sveriges absolut främsta poddar som t ex Rättegångspodden, En Mörk Historia, Schulman Show, Sigge Eklunds Återföreningen samt senaste tillskottet Fördomspodden. 

- Vår förmåga att knyta till sig några av de absolut bästa kreatörerna i branschen samt satsa på rätt typ av nytt innehåll, PodMe originals, är några av anledningarna till att vi lyckats ta positionen som vi har idag säger Johan Strömberg, vd och grundare på PodMe. 

PodMe har haft en stark tillväxt sedan starten och det senaste året har denna accelererat. Betalande prenumeranter överskrider nu 50 000. Även Norge bidrar starkt till den snabba tillväxten där PodMe lyckats attrahera några av marknadens starkaste podcasts. Målet är att ha en miljon betalande prenumeranter 2024 för alla marknader. 

-Vi ser att poddar fortsätter att vara det starkaste och mest intressanta mediet på många sätt. PodMe har på kort tid lyckats bygga ett starkt team som är strålande på att kombinera affärsdriv med en mycket bra känsla för premiuminnehåll, vilket gör detta så spännande. Vi är otroligt glada över att kunna stötta bolaget på sin fortsatta resa, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted Growth. 

Totalt sett har bolaget tagit in ca 50 MSEK under 2020 vilket säkerställer fortsatt tillväxt i Sverige och Norge men även fortsatt expansion till nya marknader. 

För ytterligare information, kontakta:

Johan Strömberg

Johan@podme.com eller 0704 41 06 75

Pontus Ogebjer

Pontus.ogebjer@schibsted.com eller 0705 25 21 47

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Pontus Ogebjer, Schibsted och ledningsgruppen på Podme
Pontus Ogebjer, Schibsted och ledningsgruppen på Podme
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll25.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum