PodMe fyller på kassan och fortsätter resan mot en miljon prenumeranter – Schibsted investerar vidare i PodMe

Podcastlyssnandet fortsätter att öka starkt, inte minst genom PodMe som med sin disruptiva affärsmodell är en av de mest tongivande aktörerna på marknaden. Nu fortsätter mediekoncernen Schibsted att satsa på bolaget genom att göra en ny investering. Satsningen innebär att PodMe kommer att kunna fortsätta utveckla både plattformen, innehållet och satsa vidare på den internationella expansionen. Tidigare i år gjordes en framgångsrik lansering på den norska marknaden.

Pontus Ogebjer, Schibsted och ledningsgruppen på Podme

PodMe har på kort tid vuxit till en ledande podcastplattform. Bolaget grundades i december  2017 som ett komplement till den reklam och sponsorfinansierade affärsmodellen och har sedan dess fått ombord flera av Sveriges absolut främsta poddar som t ex Rättegångspodden, En Mörk Historia, Schulman Show, Sigge Eklunds Återföreningen samt senaste tillskottet Fördomspodden.

- Vår förmåga att knyta till sig några av de absolut bästa kreatörerna i branschen samt satsa på rätt typ av nytt innehåll, PodMe originals, är några av anledningarna till att vi lyckats ta positionen som vi har idag säger Johan Strömberg, vd och grundare på PodMe.

PodMe har haft en stark tillväxt sedan starten och det senaste året har denna accelererat. Betalande prenumeranter överskrider nu 50 000. Även Norge bidrar starkt till den snabba tillväxten där PodMe lyckats attrahera några av marknadens starkaste podcasts. Målet är att ha en miljon betalande prenumeranter 2024 för alla marknader.

-Vi ser att poddar fortsätter att vara det starkaste och mest intressanta mediet på många sätt. PodMe har på kort tid lyckats bygga ett starkt team som är strålande på att kombinera affärsdriv med en mycket bra känsla för premiuminnehåll, vilket gör detta så spännande. Vi är otroligt glada över att kunna stötta bolaget på sin fortsatta resa, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted Growth.

Totalt sett har bolaget tagit in ca 50 MSEK under 2020 vilket säkerställer fortsatt tillväxt i Sverige och Norge men även fortsatt expansion till nya marknader.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Strömberg

Johan@podme.com eller 0704 41 06 75

Pontus Ogebjer

Pontus.ogebjer@schibsted.com eller 0705 25 21 47

Pontus Ogebjer, Schibsted och ledningsgruppen på Podme

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.