Podme slår rekord – över 200 000 betalande prenumeranter
Schibsted har de senaste åren investerat tungt i ljud. Både i de befintliga mediehusen, men också i podcast-plattformen Podme. Förra året blev Schibsted majoritetsägare i den prenumerationsbaserade ljud-plattformen och nu strömmar kunderna in i både de svenska, norska och finska marknaderna.
Tor Jacobsen, chef för användarbetalning, Consumer Business, i Schibsted News Media och styrelseordförande i Podme konstaterar att det snabbt ökande antalet abonnenter tydligt visar marknadens efterfrågan på ljudinnehåll.
– Podme är Schibsteds snabbast växande prenumerationsprodukt hittills, med en otroligt stark tillväxt senaste året, säger han.
Podmes avsikt är att tillsammans med Schibsteds mediehus fortsätta växa inom podcast-segmentet.
– Det här är bara starten på resan. Satsningen vi nu gör i Podme är en långsiktiga strategi för att ta en ledande position inom ljudsegmentet. Vi bedömer att vi på sikt kommer att se väldigt god lönsamhet här, säger Tor Jacobsen.
Podmes framgång och tillväxt kan dels förklaras i samarbeten som görs med Schibsteds mediehus i Sverige och Norge, men också med Podme-exklusiva samarbeten med några av Nordens största podcasts, som humortrion JLC:s Mellan himmel och jord i Sverige och Tussvik & Tønne i Norge.
– Vårt mål har sedan starten varit att genom nära samarbete med våra kreatörer och en tydlig fokusering på unikt, reklamfritt innehåll av hög kvalitet skapa en bättre lyssningsupplevelse för podcastsfans. Med Schibsted som hem för Podmes ambitiösa planer kan vi ge våra lyssnare ett ännu bredare utbud av kvalitetssäkrat innehåll genom samarbetet med t ex Aftonbladet och Svenska Dagbladet och därtill nyttja kraften i Schibsteds höga räckvidd, säger Johan Strömberg, vd på Podme.
Schibsted gjorde första investeringen i Podme 2019, när det ännu var en uppstickare på marknaden. Grundarna Johan Strömberg och Niklas Julin är båda kvar i bolaget som vd respektive Director of Business Development och delägare. Schibsted äger i dag 91 procent av Podme.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Strömberg, vd, Podme. Telefon: +46 70 441 06 75. E-post: johan@podme.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Podme är en av våra digitala tjänster.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum