Polen på Skansen 15 - 16 september

Polen på Skansen är en familjefest med aktiviteter för båda vuxna och barn - konserter, workshops, traditionell polsk dans, regionalt konsthantverk och polsk mat - när Polen firar att det är 100 år sedan återupprättandet av landets självständighet.

Warsaw Village Band | Foto: Radek Polak

Warsaw Village Band blandar polsk traditionell folkmusik med världsmusik, nutida pop, jazz, punkrock och samisk jojk. Orkestern Blichowiacy, på dragspel, fiol och trumma, ägnar sig åt folkkultur, ceremonier och traditioner från Łowiczregionen.

Polska Teatersällskapet i Sverige presenterar en konsert med de unga sång- och musiktalangerna Adrian Macéus, Nicole Biegniewska och Patrycja Rosiak. Janusz Prusinowski Kompania utforskar den nära förbindelsen mellan polsk och skandinavisk folkmusik tillsammans med Jonas Hjalmarsson och Olof Misgeld,

Cracovia Danza tar med sig publiken till den polska adelns förlorade värld med högtidliga gamla danser och traditionella dräkter. Efter föreställningen kan man ta en lektion i folkdansen krakowiak. Folkloreensemblen Polonez visar danserna krakowiak med Lajkonik, en mazur och en polonäs.

Folkdanslaget Piastowie visar folkdanser från centrala Polen. Janusz Prusinowski Kompania håller kurs i polska traditionella danser och under sin konsert bjuder alla upp till dans. Med barnteatern Słuchaj Uchem får barn och föräldrar lära känna den polska folkdansen mazurek; man kan sjunga, spela, dansa och leka med nya vänner.

Konst, hantverk och marknad
De polska målarna Anna Söderblom, Bernardetta Tajs, Cezary Kurmiel, Grazyna Dymarek, Lucy Wachnicka och Magda Borkowska är i full verksamhet under dagarna. Mieszko Tyszkiewicz ritar karikatyrer, Anna Duda och MaDo visar vacker keramik. Dugielinas vackra örngott, Anna Borkowskas spännande smycken.
Agata Błaszczyk-Pieczaras hemgjorda pepparkaksprodukter finns att köpa.

På Bollnästorget får besökaren möta polska traditioner och konsthantverk där Pommerns tre största friluftsmuseer från Swolowo, Kluki och Wdzydze presenterar broderi, vävning, musik och hästskotillverkning.

Małopolska presenterar exempel på lokala hantverk. Den långa biodlingstraditionen representeras av Sadecki Bartnik och Biodlingsmuseet. Lär dig mer om bina och deras betydelse för naturen. En julkrubba från utställningen Krakóws krubbor – En glittrande julutställning på Hallwylska museet i november i år visas. Luuk Food Truck kommer direkt från Kraków med polska specialiteter i fastfoodversion.

Huvudstaden Warszawa representeras av den kända formgivaren Magdalena Ziółkowska med sina smycken av återanvänt porslin.

Rederiet Polferries, som kör färjor mellan Sverige och Polen, berättar om sekelskifteskonstnären Stanisław Wyspiańskis märkliga mosaikfönster som blev inspirationen till bilder som pryder färjorna, och pappersklippsmönstren från Łowicz som också syns ombord.

Polen på Skansen 15 - 16 september
Polen på Skansen är det största evenemanget i Sverige med polsk kultur, traditioner, historia och konst, med anledning av hundraårsminnet av Polens återupprättade självständighet. Arrangörer är Polska ambassaden, Polska institutet och Polska statens turistbyrå.

Warsaw Village Band | Foto: Radek Polak
Folkdanslaget Piastowie
Polsk folkdräkt.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.