Polen på Skansen 15 - 16 september

Polen på Skansen är en familjefest med aktiviteter för båda vuxna och barn - konserter, workshops, traditionell polsk dans, regionalt konsthantverk och polsk mat - när Polen firar att det är 100 år sedan återupprättandet av landets självständighet.
Warsaw Village Band | Foto: Radek Polak

Warsaw Village Band blandar polsk traditionell folkmusik med världsmusik, nutida pop, jazz, punkrock och samisk jojk. Orkestern Blichowiacy, på dragspel, fiol och trumma, ägnar sig åt folkkultur, ceremonier och traditioner från Łowiczregionen.

Polska Teatersällskapet i Sverige presenterar en konsert med de unga sång- och musiktalangerna Adrian Macéus, Nicole Biegniewska och Patrycja Rosiak. Janusz Prusinowski Kompania utforskar den nära förbindelsen mellan polsk och skandinavisk folkmusik tillsammans med Jonas Hjalmarsson och Olof Misgeld,

Cracovia Danza tar med sig publiken till den polska adelns förlorade värld med högtidliga gamla danser och traditionella dräkter. Efter föreställningen kan man ta en lektion i folkdansen krakowiak. Folkloreensemblen Polonez visar danserna krakowiak med Lajkonik, en mazur och en polonäs.

Folkdanslaget Piastowie visar folkdanser från centrala Polen. Janusz Prusinowski Kompania håller kurs i polska traditionella danser och under sin konsert bjuder alla upp till dans. Med barnteatern Słuchaj Uchem får barn och föräldrar lära känna den polska folkdansen mazurek; man kan sjunga, spela, dansa och leka med nya vänner.

Konst, hantverk och marknad
De polska målarna Anna Söderblom, Bernardetta Tajs, Cezary Kurmiel, Grazyna Dymarek, Lucy Wachnicka och Magda Borkowska är i full verksamhet under dagarna. Mieszko Tyszkiewicz ritar karikatyrer, Anna Duda och MaDo visar vacker keramik. Dugielinas vackra örngott, Anna Borkowskas spännande smycken.
Agata Błaszczyk-Pieczaras hemgjorda pepparkaksprodukter finns att köpa.

På Bollnästorget får besökaren möta polska traditioner och konsthantverk där Pommerns tre största friluftsmuseer från Swolowo, Kluki och Wdzydze presenterar broderi, vävning, musik och hästskotillverkning.

Małopolska presenterar exempel på lokala hantverk. Den långa biodlingstraditionen representeras av Sadecki Bartnik och Biodlingsmuseet. Lär dig mer om bina och deras betydelse för naturen. En julkrubba från utställningen Krakóws krubbor – En glittrande julutställning på Hallwylska museet i november i år visas. Luuk Food Truck kommer direkt från Kraków med polska specialiteter i fastfoodversion.

Huvudstaden Warszawa representeras av den kända formgivaren Magdalena Ziółkowska med sina smycken av återanvänt porslin.

Rederiet Polferries, som kör färjor mellan Sverige och Polen, berättar om sekelskifteskonstnären Stanisław Wyspiańskis märkliga mosaikfönster som blev inspirationen till bilder som pryder färjorna, och pappersklippsmönstren från Łowicz som också syns ombord.

Polen på Skansen 15 - 16 september
Polen på Skansen är det största evenemanget i Sverige med polsk kultur, traditioner, historia och konst, med anledning av hundraårsminnet av Polens återupprättade självständighet. Arrangörer är Polska ambassaden, Polska institutet och Polska statens turistbyrå.

Warsaw Village Band | Foto: Radek Polak
Folkdanslaget Piastowie