Polen siktar på utökat samarbete med Sverige

Den polska staden Gdańsk blickar norrut och inspireras av Sverige. Inte minst på innovationsfronten ser man potential för samverkan.
Gdansk. Foto: EFN Ekonomikanalen

Knappt 25 mil från Sveriges sydkust ligger Polens storstadsområde Trójmiasto, dit bland annat den populära hamnstaden Gdańsk hör. På halvön Westerplatte, som är en del av Gdańsk, ägde första slaget under andra världskriget rum. Den dramatiska historien har gett staden och hela länet Pommern en stark regional identitet.

Sverige och Polen har sedan tidigare en bra relation när det gäller export. Vi exporterar för 36 miljarder kronor till Polen, men Gdańsk siktar nu på fler samarbeten med Sverige, och även med Finland.

”Det som ni har i ert land och i Finland är bra modeller med fler samarbeten mellan vetenskaps- och företagssektorn. Det är något som är värt att implementera här också”, säger Mieczysław Struk, landshövding i Pommern.

Gdansk. Foto: EFN Ekonomikanalen