Polisanmälan gjord vid kyrkodagar

En polisanmälan om verbalt ofredande har gjorts av arrangören till helgens samiska kyrkodagar. – Svenska kyrkan har nolltolerans mot alla former av ofredande och trakasserier. Nu vill vi att polisen utreder vad som hänt, säger Lisa-Gun Bernerstedt, ansvarig för arrangemanget.

En person som hade hyrts in för att arbeta under arrangemanget anklagades under helgen för verbalt ofredande med rasistiska och sexuella anspelningar gentemot en av kyrkodagarnas deltagare.

Direkt när arrangörsstaben fick information om det vidtogs åtgärder. Polismyndigheten kontaktades, en anmälan upprättades och den berörda mötesdeltagaren erbjöds stöd.

– Jag är väldigt ledsen över det här och beklagar djupt den smärta och upprördhet det orsakar, säger Lisa-Gun Bernerstedt, avdelningschef vid Svenska kyrkans kansli i Uppsala, som är ansvarig för kyrkodagarna.

De samiska kyrkodagarna genomfördes i Arvidsjaur 16-18 juni och samlade över 400 deltagare från hela Sápmi, det vill säga delar av Sverige, Finland, Norge och Kolahalvön i Ryssland.