Polisförbundet beklagar Säkerhetspolisens förlust av en framgångsrik och uppskattad Säpo-chef

Idag meddelade Säkerhetspolisens chef Klas Friberg att han avgår som chef för myndigheten av privata orsaker. Polisförbundets ordförande Lena Nitz beklagar att Klas Friberg lämnar uppdraget som Säpo-chef och välkomnar samtidigt den nya Säpo-chefen Charlotte von Essen. Även Polisförbundets ordförande för region Rikspolisen, Mikael Sjöstedt, kommenterar händelsen.

- Det är ett tråkigt besked för våra medlemmar hos Säkerhetspolisen liksom för Säkerhetspolisen i stort. Klas Friberg har varit en uppskattad Säpo-chef som har bidragit till flera framgångar för sin myndighet. Även jag personligen kommer att sakna våra möten. Samtidigt har Klas Friberg alltid uttryckt att den privata sfären går före arbetet och det håller jag med honom om och respekterar honom för. Han lever som han lär, säger Lena Nitz Polisförbundets ordförande.

- Jag välkomnar samtidigt också Charlotte von Essen som ny Säpo-chef och ser fram mot ett gott samarbete. Med henne har Säkerhetspolisen fått en ytterst kompetent efterträdare. Självklart tycker jag också att det är lite extra roligt att vi har fått en kvinna som Säpo-chef för första gången i historien. Ytterligare ett glastak är spräckt, avslutar Lena Nitz.

- Klas Fribergs införande av, arbete med och tro på det tillitbaserade ledarskapet under tiden som Säpo-chef, har varit uppskattat av oss på myndigheten, och bidragit mycket till resan mot en positiv kulturförändring. Han har därigenom gett förutsättningarna till ett fortsatt framgångsrikt arbete för Säkerhetspolisen i framtiden. Det arbetet ser vi fram mot att fortsätta odla och utveckla tillsammans med vår nya chef Charlotte von Essen, säger Mikael Sjöstedt, ordförande för Polisförbundet region Rikspolisen.