Polisförbundet kommenterar kollegas död i Göteborg

Polisförbundet har tagit emot beskedet om att en kollega har dödats i tjänsten. Förbundsordförande Lena Nitz kommenterar här på det som inträffat.

- En kollega har blivit skjuten och dödats i tjänsten i Göteborg. Det var med bestörtning jag mottog det beskedet i natt. Mina tankar går framför allt till hans anhöriga men också till alla kollegor som jag vet känner lika stor sorg över det inträffade som jag, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

- Detta är naturligtvis något av det mest fruktansvärda som kan hända och det yttersta beviset på vårt yrkes utsatthet. Det är naturligtvis orimligt att man ska plikta med sitt liv i sitt yrkesutövande, säger Lena.

Polisförbundet är i kontinuerlig kontakt med arbetsgivaren och vår skyddsorganisation är på plats. I detta akuta skede är det främst Polismyndigheten som arbetar både för att leda insatsen men också för att möta och ta hand om kollegornas sorg. Men Polisförbundet finns såklart där och stöttar både arbetsgivaren och de kollegor som tar kontakt med oss.

Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha goda villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb för allas trygghet.