Polisförbundet kritiska till utökat polissamarbete mellan Finland och Sverige

Idag träffas Sveriges och Finlands inrikesministrar i finska Torneå för att underteckna ett avtal om utökat polissamarbete för att bekämpa grövre brottslighet i gränsområdet i Tornedalen. Polisförbundet ställer sig dock kritiska till det nya avtalet och menar att det finns stora risker för rättssäkerheten som kan drabba både polis och allmänhet.

Enligt det nya avtalet ska en polispatrull i fortsättningen kunna gå in i det andra landet och utföra uppdrag i situationer när det är fråga om ett allvarligt hot mot liv och hälsa. Men det nya avtalet innebär stora utmaningar gällande språk, lagstiftning, utrustning, mandat och arbetsmiljö.

- Samarbete över nationsgränsen är positivt men i den här överenskommelsen ser vi flera problem som gör oss oroliga. Det handlar främst om att det faktum att vi inte talar samma språk och saknar tillräcklig kunskap om varandras lagstiftning om när och hur man får ingripa i respektive land. Till exempel skiljer det sig när man får använda sitt skjutvapen, säger Mikael Eksholm som är ordförande för Polisförbundet i region Nord.

Polisförbundet har påtalat dessa problem då ett utvidgat samarbete diskuterades men ser inte att man åtgärdat några av dessa.

- Att som polis kunna agera på ett rättssäkert och tryggt sätt utan att kunna tala med de personer man har att hantera riskerar både den enskilda polisens säkerhet och allmänheten. Det kan uppstå mängder av missförstånd och oklarheter som är farliga, säger Mikael Eksholm.

Polisförbundet menar nu att om samarbetet ska lyckas krävs en gedigen vidareutbildning som kräver stora resurser. Det handlar både om det andra landets lagstiftning, rättspraxis och inte minst språket.

Mikael Eksholm, ordförande region Nord, tfn 072-745 91 70

Joakim Moritz, opinionsansvarig region Nord, tfn 070-689 03 05

Karin Husberg, Polisförbundets pressekreterare, tfn 08-676 97 20

Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha goda villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb för allas trygghet.

Polisförbundet beklagar Säkerhetspolisens förlust av en framgångsrik och uppskattad Säpo-chef26.8.2021 10:04:26 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade Säkerhetspolisens chef Klas Friberg att han avgår som chef för myndigheten av privata orsaker. Polisförbundets ordförande Lena Nitz beklagar att Klas Friberg lämnar uppdraget som Säpo-chef och välkomnar samtidigt den nya Säpo-chefen Charlotte von Essen. Även Polisförbundets ordförande för region Rikspolisen, Mikael Sjöstedt, kommenterar händelsen.