Politiker, näringsliv och akademi diskuterade faktaresistens och desinformation under Vetenskapsfestivalen

Börja vid tidigt ålder för att öka intresset för naturvetenskap, ha fler förebilder, fortsätta folkbilda under hela livet och samarbeta för att få större effekt. Det var några av idéerna som diskuterades under rundabordssamtalet med politik, näringsliv och akademi.

En dryg timme innan Vetenskapsfestivalens stora invigning på Draken i Göteborg träffade Heléne Hellmark Knutsson, minister för forskning och högre utbildning, representanter för näringsliv och akademi vid ett rundabordssamtal. Där diskuterades hur man tillsammans kan stärka människor och mötesplatser för att motverka faktaresistens och desinformation. En fråga som samtliga närvarande tycker är viktig.

Under det en timme långa samtalet diskuterades vikten av att börja skapa intresse vid tidig ålder och att alla ska ha samma möjlighet att välja vetenskap senare i livet, oberoende av var du bor, din familjs bakgrund eller dina ekonomiska möjligheter, kön och så vidare. Men också rättigheten för den som inte väljer vetenskap att ta del av akademisk kunskap. Och vikten av förebilder inom vetenskap, för att skapa detta nämnes att dela ut ett pris i exempelvis Hans Roslings anda som förlag. Tillsammans var man också överens om att det krävs samarbete och en gemensam vision.

Rundabordssamtalet arrangerades för första gången under Vetenskapsfestivalen som en efterföljning av March for Science 2017, med målet att utveckla nya plattformar för samverkan mellan näringsliv, akademi och politik.

Medverkande
Heléne, Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning
Jan-Olof Jacke, VD AstraZeneca Sverige
Pia Sandvik, VD RISE
Maria Knutsson Wedel, Vicerektor för utbildning och livslångtlärande, Chalmers
Mattias Goskör, prorektor, Göteborgs Universitet
Göran Blomqvist, VD Riksbankens Jubileumsfond
Carl Johan Sundberg, prof, ordförande Vetenskapsfestivalens vetenskapliga råd

Om Vetenskapsfestivalen
Med omkring 70 000 besök är den internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla.

Vetenskapsfestivalen Göteborg är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co, Göteborg Stad, Riksbankens Jubileumsfond, Vetenskapsrådet och Vinnova.

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.