Politikerna måste lyssna till socialtjänsten!

Akademikerförbundet SSR är bland annat socialtjänstens, socialsekreterarna, skolkuratorerna och socionomernas fackförbund. Idag har Socialdemokraterna föreslagit flera brottsförebyggande vallöften. Akademikerförbundet SSR välkomnar en ny socialtjänstlag som vi kämpat länge för, men flera förslag väcker många frågor.

förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.

-  Vi välkomnar en ny socialtjänstlag men vi undrar varför det tagit så lång tid. Utredningen lämnade sina förslag 2020, lagen borde redan ha varit på plats. Den hade och kommer vara till stor hjälp för svenska kommuner och dess socialtjänst. En ny socialtjänstlag måste kräva att kommunerna arbetar förebyggande, säger Heike Erkers ordförande Akademikerförbundet SSR

- Nu börjar politiker från alla partier presentera vallöften om förebyggande insatser, men många av förslagen är inte förankrade i våra medlemmars behov för att klara sitt uppdrag i socialtjänsten bättre, säger Heike Erkers

Ett av förslagen som Socialdemokraterna idag presenterat är en statlig satsning på att skolorna själva ska anställa skolsocionomer. Akademikerförbundet SSR är kritiska om förslaget ställs mot rekrytering av nya skolkuratorer.

- Skolkuratorerna är alldeles för få i svenska skolor. Menar politikerna allvar både med att satsa brottsförebyggande och att minska den psykiska ohälsan måste skolkuratorerna bli fler, säger Heike Erkers.

Förslagen om utökade befogenheter till socialtjänsten med så kallat mellantvång är delvis problematiska. Mellantvång finns redan idag men detta används väldigt lite av socialtjänsten. Det är därför oklart vilken effekt förslagen skulle få. Dessutom finns en risk att det blir otydligt vad som är frivilligt och vad som är tvång.

- Vi kräver att de förslagen som politiken efter valet lägger fram i riksdagen också bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi saknar tyvärr en dialog med alla politiska partier. Varför frågar inte politikerna våra socialsekreterare om vilka insatser och verktyg de behöver, säger Heike Erkers.

För att lyckas med det förebyggande krävs att vi blir 10 000 fler som arbetar förebyggande. 10 miljarder måste satsas. Alla insatser måste ske i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra 76 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Äntligen! Satsningar på polisen ska matchas med satsningar på förebyggande25.8.2022 13:01:46 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna har lyssnat på Akademikerförbundet SSR:s kritik. Regering och riksdag har de senaste åren satsat stora pengar på polis och rättsväsende men nästan försumbart på det brottsförebyggande arbetet. Här måste ske en förändring. Akademikerförbundet SSR vill se 10 miljarder mer. Idag kom ett efterlängtat vallöfte om förebyggande arbete: (S) lovar att staten ska matcha varje krona till polisen med pengar till förebyggande åtgärder.