Politisk debatt om välfärden i Västerbotten

Våren 2018 lägger regeringen en proposition om vinstbegränsningar för välfärdsföretag med utgångspunkt i Ilmar Reepalus utredning. I Västerbotten får förslaget konsekvenser för över 4500 elever som valt friskolor, drygt 500 äldre som har sitt boende eller hemtjänst hos privata företag och 286 personer som får personlig assistans från privata alternativ.

Nära 2300 personer i länet arbetar idag i privata välfärdsföretag. Vad kommer egentligen att hända med välfärden om många av dessa företag försvinner?

Media är välkomna att bevaka debatten.

Datum: 11 september 2017
Tid: 11.30-12.30
Lättare lunch serveras från kl 11.00.
Plats: Umeå Folkets Hus, Skolgatan 59, Umeå

I debatten deltar:
LiseLotte Olsson (V), landstingsråd Västerbottens län
Björn Wiechel (S), riksdagsledamot Västerbottens län
Helena Lindahl (C), riksdagsledamot Västerbottens län
Anders Ågren (M), kommunalråd Umeå

Vi lyssnar även till en intervju av tre välfärdsföretagare:
Hans Jansson, grundare Minervaskolan
Aron Kristoffersson, grundare Aleva Sverige
Frida Nilsson, grundare Aleva Sverige

Moderator:
David Wästberg

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.