Politisk debatt om välfärden i Västerbotten

Våren 2018 lägger regeringen en proposition om vinstbegränsningar för välfärdsföretag med utgångspunkt i Ilmar Reepalus utredning. I Västerbotten får förslaget konsekvenser för över 4500 elever som valt friskolor, drygt 500 äldre som har sitt boende eller hemtjänst hos privata företag och 286 personer som får personlig assistans från privata alternativ.

Nära 2300 personer i länet arbetar idag i privata välfärdsföretag. Vad kommer egentligen att hända med välfärden om många av dessa företag försvinner?

Media är välkomna att bevaka debatten.

Datum: 11 september 2017
Tid: 11.30-12.30
Lättare lunch serveras från kl 11.00.
Plats: Umeå Folkets Hus, Skolgatan 59, Umeå

I debatten deltar:
LiseLotte Olsson (V), landstingsråd Västerbottens län
Björn Wiechel (S), riksdagsledamot Västerbottens län
Helena Lindahl (C), riksdagsledamot Västerbottens län
Anders Ågren (M), kommunalråd Umeå

Vi lyssnar även till en intervju av tre välfärdsföretagare:
Hans Jansson, grundare Minervaskolan
Aron Kristoffersson, grundare Aleva Sverige
Frida Nilsson, grundare Aleva Sverige

Moderator:
David Wästberg

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.