Politisk överenskommelse om höghastighetsbana krävs för punktligare tåg

På en pressträff under måndagen presenterade Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Klimatminister Isabella Lövin (MP) regeringens satsningar i den nationella planen för 2018-2029. Bland satsningarna märks 148 miljarder kronor i nyinvesteringar i svensk järnväg, däribland Ostlänken, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm som en del i en framtida svensk höghastighetsbana – Vi välkomnar regeringens ambition om att bygga en sammanhållen höghastighetsbana för 320 km/h. Nu krävs en bred politisk överenskommelse för att genomföra satsningen, säger Pia Lagerlöf, Generalsekreterare för Swedtrain.

Den nationella planen innehåller många välbehövliga uppgraderingar av järnvägssystemet, även om många av satsningarna börjar byggas först om ca 10 år. Bland satsningarna märks framför allt tre delsträckor, som skulle kunna vara tre delsträckor i en kommande höghastighetsbana.

* Ostlänken Järna-Linköping

* Lund-Hässleholm

* Göteborg-Borås

Regeringen anser att det är viktigt att påbörja byggandet av en eventuell höghastighetsbana från tre håll och att dessa sträckor inte kan vänta då järnvägsnätet måste avlastas. För att få till hela höghastighetsbanan menar regeringen att det måste tillkomma ytterligare finansiering och därför förs samtal med Vänsterpartiet och Alliansen för att hitta en lösning som håller i såväl hög- som lågkonjunktur.

* Bygget av en svensk höghastighetsbana är av stor vikt för järnvägens funktion. Det är först när hela banan är färdigbyggd som samhället kan ta del av de vinster som uppstår i form av kortare restider, ökad kapacitet och punktligare tåg, säger Pia Lagerlöf.

Statsråden betonade dessutom vid pressträffen att satsningarna på drift och underhåll av järnvägen i den nationella planen ökar med 47 % i denna plan jämfört med den förra och att planen är ett viktigt verktyg för att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

* Även om vi välkomnar de ökade satsningarna på drift och underhåll av befintlig järnväg är det tydligt att Sverige under många år framöver fortsatt kommer ha stora problem med nuvarande järnvägsanläggning. Det är först när vi under en längre tid håller uppe en hög investeringsnivå som de stora nyttorna uppstår. Då kommer vi kunna separera snabba och långsamma tåg, minska belastningen på nuvarande stambanor och i och med det skapa en mer robust järnväg för gods- och persontransporter, säger Pia Lagerlöf.

Pia Lagerlöf
pia.lagerlof@tebab.com

SWEDTRAIN
c/o Teknikföretagens Branschgrupper AB
114 85 Stockholm

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin i Sverige. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 15 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.

Våra medlemsföretag är:Alstom Transport AB, Ansaldo STS Sweden AB, Bombardier Transportation Sweden AB, Buffers Rail Industry AB, Chalmers Tekniska Högskola, DEKRA Industrial AB, Dellner Couplers AB, Duroc Rail AB, Euromaint Rail AB, Faiveley Transport Nordic AB, Jernhusen AB, Järnvägsgruppen KTH, Lucchini Sweden AB, Luleå Tekniska Universitet, Midwaggon AB, Siemens AB, SNC-Lavalin, Sweco Transportsystem AB, SweMaint AB, Train Alliance AB, Voith Turbo AB, Westermo Data Communications, WSP Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Tåg, klimat och politik i fokus under Järnvägsdagen30.11.2017 13:56Pressmeddelande

Satsningar på järnväg bygger moderna och attraktiva samhällen31.8.2017 15:04Pressmeddelande

Två studenter från Uppsala vinner Swedtrains tävling för bästa examensarbete!19.5.2017 08:17Pressmeddelande