GlobeNewswire

PolyPlank AB: VD brev september 2018

Dela

Nu är det ganska precis två år sedan jag klev in som VD med uppdraget att göra PolyPlank till ett stabilt och uthålligt lönsamt företag. Det har tagit längre tid än önskat men vi också behövt genomföra omfattande omstruktureringar av stora delar av verksamheten för att nå dit. Med de enkla ledorden Ordning & Reda samt Teamwork som bas har vi nu en effektiv organisation med konkreta ansvarsområden, riktlinjer, rutiner och tydliga mål. Effektiviseringsarbetet har bland annat lett fram till:

  • En slimmad organisation som ger stora kostnadsbesparingar utan inverkan på vår leverans
  • En fördubbling av produktionseffektiviteten utan kostnadsökningar
  • En kraftig renodling av vårt produktutbud med fokus på lönsamma produkter som det finns en löpande efterfrågan på
  • En strukturerad avveckling av det högst olönsamma Fröseke Panel AB
  • En fokusering på marknadsföring och försäljning

Med detta VD-brev som jag nu kommer publicera med viss regelbundenhet vill jag ge er möjligheten att kunna följa arbetet hur den plan som lagts löpande kommer att realiseras.

Till att börja med så får det åtgärdsprogram vi infört, och som kommunicerades i delårsrapporten, full effekt fr.o.m. den 1 september och det ger en minskning av våra månadskostnader om 487.000 SEK, hela 5,8 MSEK på årsbasis.
Detta är utkomsten av vår effektivisering och besparingen är inte förknippat med några kostnader eller investeringar.
Med en fördubblerad produktionseffektivitet och ett renodlat produktutbud kommer vi nu fokusera hårt på marknadsföring och försäljning. Vi har investerat i ett nytt modernt säljstödsystem, kommer aktivt deltaga på utvalda branschmässor runt om i landet, närmast på Nordic PropertyExpo i Göteborg den 11-12 september, och även säkerställa att vi har säljrepresentation i den extremt expansiva Stockholms- och Mälardalsregionen.

Under 24 års tid har vi tillverkat vår unika kompositplanka enligt vår patenterade metod, helt utan bindemedel eller tillsatser. Profilen består av 100 % återvunna termoplaster och organiska fiber, och är återvinningsbar till 100 %. PolyPlanks originalprofil har ett trälikt utseende samt träets bearbetningsegenskaper, vilket inga av våra konkurrenter har. För att uppnå dessa kvalitéer är tillverkningsprocessen dock mera omfattande än våra konkurrenters plastprofiler och originalprofilen är därmed dyrare att tillverka. Därför har vi nu utvecklat en enklare profil med bibehållna miljöfördelar och som också är 100 % återvinningsbar, men tillverkad av enbart återvunnen termoplast. Vi erbjuder den som ett billigare alternativ till vår originalprofil.

Under utvecklingen av den nya profilen har vi även utvecklat en profil som klarar hästsparkar, vilket har varit en utmaning för branschen. Denna profils främsta användningsområde är till hästboxar men även andra områden där en starkare profil behövs.

Som tidigare kommunicerat hade vi en tuff start första halvåret, framförallt på grund av den långa vintern men även på grund av att det är valår. Många av våra kunder är kommunala bolag och de har nu bekräftat att de inte kommer att göra några upphandlingar under hösten, därmed räknar vi med att valårets negativa konsekvenser kommer att spegla av sig även under hela 2018 gällande kommunala bolag. Övriga kunder köper som vanligt.

Vårt åtgärdspaket med dess betydande löpande kostnadsbesparingar kom därför mycket lägligt och när orderingången vänder så kommer hävstångseffekten på resultatet vara betydande.

Vi ser nu fram emot en intensiv höst med nya produktlanseringar samt ett intensivt säljarbete för att skapa nya affärs- och samarbetsmöjligheter och jag vill avsluta med att tacka för visat förtroende för mig, övrig ledning och styrelse.

Färjestaden 7 september 2018

Cay Strandén
Verkställande direktör

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vd                                                     Cay Strandén

Telefon                                           0485 66 44 80

Email                                               cay@polyplank.se

PolyPlank har utvecklat och etablerat en unik metod att tillverka produkter genom att använda återvunnen plast och organiska fibrer utan tillsatser. PolyPlanks produkter har en rad fördelar gentemot alternativen, exempelvis har produkterna träets positiva material- och bearbetningsegenskaper, god motståndskraft mot fukt och röta, hög slagseghet i ett omfattande temperaturspann, lång livslängd. Vidare kan produkterna materialåtervinnas, vilket är en positiv miljöeffekt, men medför också en betydligt lägre materialkostnad sett över tiden.

PolyPlank handlas på Nasdaq First North under beteckningen POLY. Aktiens ISIN-kod är SE0005569290. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB, tel +46 8 408 933 50 är bolagets Certified Adviser, www.hagberganeborn.se

PolyPlank AB (publ)
Storgatan 123, SE-386 35 Färjestaden.
Tel 0485-664480
E-post info@polyplank.se
www.polyplank.se
Org.nr 556489-7998




This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: PolyPlank AB via Globenewswire

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics completes enrollment in Phase II study with sevuparin7.1.2019 12:00Pressmeddelande

STOCKHOLM, January 7, 2019. Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics announces that the patient enrollment has been completed in the Phase II study with sevuparin in patients with sickle cell disease (SCD). The results from the study is expected in mid 2019. Modus Therapeutic's randomized, double blind study contains 140 SCD-patients with Acute Vaso Occlusive Crisis (VOC). It compares intravenously administered sevuparin with placebo. The primary endpoint of the study is the demonstration of a reduced time to resolution of patient's VOC. Clincal sites across Europe and the Middle East took part in the study that was conducted in conjunction with Modus Therapeutics' co development partner Ergomed. SCD has a high unmet medical need as there are currently no approved therapies for VOCs. It is an inherited blood disorder that affects between 90,000 to 100,000 patients in the U.S. and is characterized by severely painful VOCs that lead to organ damage due to a lack of o

Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics completes enrollment in Phase II study with sevuparin7.1.2019 12:00Pressmeddelande

STOCKHOLM, January 7, 2019. Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics announces that the patient enrollment has been completed in the Phase II study with sevuparin in patients with sickle cell disease (SCD). The results from the study is expected in mid 2019. Modus Therapeutic's randomized, double blind study contains 140 SCD-patients with Acute Vaso Occlusive Crisis (VOC). It compares intravenously administered sevuparin with placebo. The primary endpoint of the study is the demonstration of a reduced time to resolution of patient's VOC. Clincal sites across Europe and the Middle East took part in the study that was conducted in conjunction with Modus Therapeutics' co development partner Ergomed. SCD has a high unmet medical need as there are currently no approved therapies for VOCs. It is an inherited blood disorder that affects between 90,000 to 100,000 patients in the U.S. and is characterized by severely painful VOCs that lead to organ damage due to a lack of o

Stillfront Group rekryterar ansvarig för M&A19.12.2018 12:07Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 19 december, 2018 Stillfront Group rekryterar ansvarig för M&A Stillfront Group, en marknadsledare inom 'free to play' online strategispel, annonserar idag att Marina Andersson har utsetts till ansvarig för M&A och kommer att ingå i koncernledningen. Marina har närmare tjugo års erfarenhet från investment banking och M&A. Hon har omfattande erfarenhet inom strategisk och finansiell rådgivning, affärsgenerering, projektledning inom förvärv och försäljningar av företag, finansiell analys, due diligence, samt företagsvärdering. Tidigare positioner inkluderar: Director, Deloitte's Corporate Finance Advisory team, Director, ICECAPITAL Securities, Associate Partner och Investment Manager, Deseven, samt M&A Analytiker på Carnegie. Marina har två magister-examen från Stockholms universitet och Russian Herzen State Pedagogical University. "Förvärv är en viktig del av Stillfronts affärsstrategi och vi är mycket glada att rekrytera Marina Andersson. Marinas breda erfarenhet och pr

Stillfront Group announces Head of M&A19.12.2018 12:07Pressmeddelande

PRESS RELEASE December 19, 2018 Stillfront Group announces Head of M&A Stillfront Group, a market leader in 'free to play' online strategy games, today announces that Marina Andersson has been appointed as Head of M&A and will be part of the Group's management team. Marina has close to 20 years track record of investment banking and M&A. She has extensive competence within strategic and financial advisory, deal generation, buy and sell side M&A project management, financial analysis, due diligence and company valuation. Former positions include: Director at Deloitte's Corporate Finance Advisory team, Director at ICECAPITAL Securities, Associate Partner and Investment Manager at Deseven, M&A Analyst at Carnegie. She holds two Master degrees from Stockholm University and Russian Herzen State Pedagogical University. "Acquisitions are a crucial part of Stillfront's business strategy and we are very pleased with the appointment of Marina Andersson. Marina's breadth of experience and profess

Oboya tecknar ett samarbetsavtal med Gaia avseende biomaterial13.12.2018 11:41Pressmeddelande

Oboya Horticulture Industries AB (publ) ("Oboya") har tecknat ett viktigt och långsiktigt samarbetsavtal avseende miljövänligt biomaterial med Gaia Biomaterials AB ("Gaia") i Helsingborg, Sverige. Avtalet innebär att Oboya använder Gaias biomaterial för tillverkning och utveckling av miljövänliga odlingsprodukter till odlingsindustrin. Oboya har under de senaste åren arbetat aktivt med innovation, miljö- och hållbarhetsfrågor och vårt mål är att främja miljö och hållbarhet inom odlingsindustrin genom att erbjuda miljövänliga odlingsprodukter till våra kunder. Oboya anser att användningen av biomaterial kommer att vara viktigt för framgång i omställningen till en fossilfri odlingsindustri världen över. Samarbetsavtalet innebär att Oboya använder Gaias biomaterial i sin produktion och att vi genom Gaias kompetens kan utveckla nya miljövänliga odlingsprodukter. Gaias biomaterial är biologiskt nedbrytbart, komposterbart samt ger upp till 80 % lägre koldioxidutsläpp vid förbränning jämfört

Oboya signs a cooperation agreement with Gaia regarding biomaterials13.12.2018 11:41Pressmeddelande

Oboya Horticulture Industries AB (publ) ("Oboya") has signed an important and long-term cooperation agreement on environmentally friendly biomaterials with Gaia Biomaterials AB ("Gaia") in Helsingborg, Sweden. The agreement means that Oboya uses Gaias biomaterials for the production and development of environmentally friendly cultivation products for the cultivation industry. Oboya has been actively involved in innovation, environmental and sustainability issues in recent years, and our goal is to encourage environmental and sustainability in the cultivation industry by offering environmentally friendly cultivation products to our customers. Oboya believes that the use of biomaterials will be important for success in the conversion to a fossil-free cultivation industry worldwide. The cooperation agreement means that Oboya uses Gaias biomaterials in its production and that through Gaias expertise we can develop new environmentally friendly cultivation products. Gaias biomaterials are bi

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum