Pontus Andersson tvåa i Europatourens största tävling

Pontus Andersson storspelade vid Ballmaster Open i Helsingfors. Andersson blev tvåa och tog sin andra raka pallplats på Europatouren. – Jag har spelat riktigt bra men det känns lite surt att det inte höll hela vägen i finalen.
Pontus Andersson blev tvåa i Ballmaster Open. Foto: Finska bowlingförbundet.

Pontus Anderssons fina form håller i sig. Bowlaren från Team Clan, Nässjö, vann i december Europatourtävlingen Leandersson Christmas Tournament och i helgen blev han tvåa i Ballmaster Open.
– Om någon hade sagt inför att jag skulle bli tvåa i Ballmaster hade jag tyckt det varit riktigt stort. Jag är lite besviken nu efteråt när jag var så nära att vinna. Men jag får smälta det och det är riktigt kul att spelet har fungerat så bra.

I semifinalen som spelades över en serie vann Pontus Andersson mot Sanna Oksanen från Finland med 205-189. Finalen i Tali bowlingcenter blev ovanligtvis utan finska hemmaspelare. Där väntade istället italienaren Nicola Pongolini som idag var starkare än Pontus Andersson. Pongolini vann med 189-168 och Andersson menar att det var lite extra spänt i finalen.
– Självklart var det lite nervöst men det borde jag ha fixat ändå. Jag hade läget i slutet att gå förbi men fick inte till det slaget. Pongolini är en fantastisk spelare och en värdig vinnare, säger Pontus Andersson.

Flera svenskar gjorde fina insatser och juniorspelaren Carl Eklund från IKW/Köping blev delad åtta och Pontus Falkhäll från Team Pergamon, Partille, kom på delad 14:e-plats.

Pontus Andersson blev tvåa i Ballmaster Open. Foto: Finska bowlingförbundet.
Pontus Andersson, foto: Svenska Bowlingförbundet.