Schibsted

Pontus Carlgren får nytt uppdrag – ska utveckla Aftonbladet Plus

Dela
Sportbladets chef Pontus Carlgren får ett nytt uppdrag. Efter 22 år på Aftonbladet, varav fem som chef på Sportbladet, ska han hjälpa Aftonbladet Plus att utveckla den prenumererade journalistiken. Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Plus. En nyskapad roll och ett led i satsningen på att skapa ett ännu högre journalistiskt värde för de digitala prenumeranterna.
Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet Plus. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet
Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet Plus. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet

– Pontus har en stark känsla för hur man gör en läsvärd produkt, och han har i sitt arbete med Sportbladet gjort ett redan starkt varumärke ännu starkare, i samtliga kanaler. Han brinner för att bygga relationer till läsarna och att presentera ett tydligt digitalt erbjudande som får användarna att komma tillbaka. Därför är jag glad att han nu har tackat ja till att utveckla Plus-journalistiken i hela Aftonbladet, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladet Plus lanserades redan 2003 och är idag den största tjänsten för digital prenumererad journalistik i svensk press. I april i år presenterade Aftonbladet nya Plus, med stärkt identitet, nytt innehåll, nya erbjudanden och ny logga. När storsatsningen nu fortsätter tillsätts alltså en redaktionell utvecklingschef, som tillträder i augusti.
– Med Pontus Carlgren i teamet kan Plus ta nästa stora steg och utveckla journalistiken och produkten ytterligare, säger Ted Kudinoff, chef för Aftonbladet Plus.

Från Sportbladet tar Pontus Carlgren med sig det täta samarbete mellan redaktion och affär och ett digitalt driv. Han kommer också att jobba med att utveckla utbudet inom ljud och bild för Aftonbladet Plus, ett område där Sportbladet sedan länge ligger långt framme.

– Åren på Sportbladet har varit helt fantastiska, men det är dags att gå vidare. Detta är ett brett uppdrag, ett helhetstänk, och jag ser fram emot att jobba med det betalda utbudet på Aftonbladet. Det är ett av två intäktsben för att garantera Aftonbladets oberoende journalistik i framtiden, säger Pontus Carlgren.

Biträdande sportchef Magnus Herbertsson går in som tillförordnad sportchef i och med Pontus Carlgrens nya uppdrag. Aftonbladet inleder nu en rekryteringsprocess för att hitta en permanent chef för Sportbladet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ted Kudinoff, chef för Aftonbladet Plus. Tel: 070-545 23 64. E-post: ted.kudinoff@aftonbladet.se
Pontus Carlgren, tillträdande redaktionell utvecklingschef för Aftonbladet Plus. Tel: 070-676 23 61 E-post: pontus.carlgren@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet Plus. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet
Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet Plus. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye