Pontus Carlgren får nytt uppdrag – ska utveckla Aftonbladet Plus
– Pontus har en stark känsla för hur man gör en läsvärd produkt, och han har i sitt arbete med Sportbladet gjort ett redan starkt varumärke ännu starkare, i samtliga kanaler. Han brinner för att bygga relationer till läsarna och att presentera ett tydligt digitalt erbjudande som får användarna att komma tillbaka. Därför är jag glad att han nu har tackat ja till att utveckla Plus-journalistiken i hela Aftonbladet, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Aftonbladet Plus lanserades redan 2003 och är idag den största tjänsten för digital prenumererad journalistik i svensk press. I april i år presenterade Aftonbladet nya Plus, med stärkt identitet, nytt innehåll, nya erbjudanden och ny logga. När storsatsningen nu fortsätter tillsätts alltså en redaktionell utvecklingschef, som tillträder i augusti.
– Med Pontus Carlgren i teamet kan Plus ta nästa stora steg och utveckla journalistiken och produkten ytterligare, säger Ted Kudinoff, chef för Aftonbladet Plus.
Från Sportbladet tar Pontus Carlgren med sig det täta samarbete mellan redaktion och affär och ett digitalt driv. Han kommer också att jobba med att utveckla utbudet inom ljud och bild för Aftonbladet Plus, ett område där Sportbladet sedan länge ligger långt framme.
– Åren på Sportbladet har varit helt fantastiska, men det är dags att gå vidare. Detta är ett brett uppdrag, ett helhetstänk, och jag ser fram emot att jobba med det betalda utbudet på Aftonbladet. Det är ett av två intäktsben för att garantera Aftonbladets oberoende journalistik i framtiden, säger Pontus Carlgren.
Biträdande sportchef Magnus Herbertsson går in som tillförordnad sportchef i och med Pontus Carlgrens nya uppdrag. Aftonbladet inleder nu en rekryteringsprocess för att hitta en permanent chef för Sportbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ted Kudinoff, chef för Aftonbladet Plus. Tel: 070-545 23 64. E-post: ted.kudinoff@aftonbladet.se
Pontus Carlgren, tillträdande redaktionell utvecklingschef för Aftonbladet Plus. Tel: 070-676 23 61 E-post: pontus.carlgren@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum