Pontus Tidemand kör för VM-titeln i ADAC Rallye Deutschland

På fredag startar tyska VM-rallyt – och vi kan få svenska världsmästare i WRC2! ŠKODA Motorsport-förarna Pontus Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson har haft en guldkantad säsong hittills och i helgen räcker det med en fjärdeplacering för att de ska få lyfta segerpokalen som världsmästare – såvida inte huvudrivalen Teemu Suninen segrar.

- Med fyra segrar och en andraplats den här säsongen har Pontus visat att han är en värdig mästerskapssegrare i WRC2. Så med lite tur kan han säkra mästerskapstiteln redan nu i Tyskland, säger chefen för ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek.
Helgens tävling, ADAC Rallye Deutschland, är den tionde tävlingshelgen inom årets WRC-säsong och innehåller 21 olika asfaltsetapper – men alla med helt olika karaktär och förhållanden. Fredagens sträckor körs på små och kurviga vägar med oräkneliga hårnålar bland vinrankorna utmed floden Mosel. Lördagens sträckor går i sin tur på breda och snabba – men dåliga – vägar inom militärområdet i Baumholder och söndagen körs på släta landsvägar nära serviceområdet i Bostalsee.
På grund av sträckornas olika karaktär är tyska VM-rallyt ett av de mest utmanande på säsongen – och det är också här säsongens mästare kan koras. Om Pontus Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson placerar sig på fjärde plats som sämst, och huvudrivalen Teemu Suninen inte segrar, kommer den värmlänska stjärnduon kunna titulera sig som mästare redan på söndag.

ŠKODA har stått som segrare i tolv raka WRC2-tävlingar sedan RallyRACC Catalyna i oktober 2016. Samtliga WRC2-tävlingar under 2017 haft en ŠKODA FABIA R5 över på prispallen – vilket gör den till klassens överlägsna mest framgångsrika bil.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande