Popcorn ökar i popularitet

Fullt av fibrer och med mer antioxidanter än vissa grönsaker har popcornet ökat sin ställning på den svenska snacksmarknaden. De små fluffiga kornen ökar i popularitet och i dag står popcorn för 5 procent av snacksförsäljningen i Sverige.

Den 19 januari är det popcornets dag och intresset för popcorn har ökat kraftigt i Sverige. Popcorn görs som bekant av torkade majskorn men det är bara majskorn från den så kallade puffmajsen som kan poppas och bli till fluffiga popcorn. När temperaturen når ungefär 175 grader blir trycket i majskornet så högt att skalet inte längre kan stå emot och majskornet exploderar. I samband med vattenångans explosiva frisläppning vänds majskornet ut och in och den varma stärkelsen expanderar. Stärkelsen kyls emellertid snabbt ner igen och stelnar i form av ett popcorn.

I dag står popcorn för 5 procent av snacksförsäljningen i Sverige och i Sverige är det än så länge vanligast med salta smaker och då helst mikropopcorn. Men både färdigpoppande popcorn och smaksatta popcorn ökar i popularitet. Färdigpoppade popcorn har ökat med 9 procent det senaste året och står idag för 18 procent försäljningen av popcorn i Sverige.

Under 2016 investerade Orkla Confectionery & Snacks Sverige i ny teknik på anläggningen i Filipstad och ett Popperi föddes under varumärket OLW. I Popperiet poppar OLW varmluftspoppade popcorn som, förutom salt, även är smaksatta med kryddor som Sourcream & Onion och Cream Cheese. De färdigpoppade popcornen finns också i en ekologisk variant med havssalt. OLW använder två sorters olika majskorn, Mushroom och Butterfly, för att få både runda och spretiga popcorn.