Pops Academy blir en del av AcadeMedia grundskolor

AcadeMedia förvärvar Pops Academy som därmed blir en del av skolkoncernen. Totalt driver AcadeMedia idag 75 grundskolor över hela Sverige.

Pops Academy grundades 2015 och ligger i centrala Stockholm. Grundskolan kombinerar akademisk kvalitet med kreativ verksamhet. Cirka 335 elever studerar på skolan i årskurs fyra till nio.

- Vi har följt Pops Academy en tid och är mycket imponerade av skolans fina verksamhet. Det är glädjande att grundarna gett oss förtroende att tillsammans med dem driva skolan vidare. Vi hoppas snart kunna etablera Pops verksamhet på andra orter i Sverige, säger Åsa Blom, utbildningsdirektör AcadeMedia.

AcadeMedias målsättning är att behålla och förstärka Pops Academys unika kombination av akademisk kvalitet och kreativ verksamhet i nära samarbete med våra befintliga grund- och gymnasieskolor. Nuvarande skolledning kommer finnas kvar inom Pops Academy och tillsammans med AcadeMedia driva skolan vidare.

- Jag ser fram emot att få fortsätta att utveckla Pops Academy tillsammans med AcadeMedia. Genom samgåendet kommer skolan ingå i ett större sammanhang och den kommer därmed kunna dra nytta av de resurser och den kompetens som finns inom AcadeMedia säger Johan Sjölin, grundare av skolan.

Pops Academy har framgångsrikt lyckats kombinera akademisk kvalitet med en tydlig inriktning mot musik, sång och kreativ verksamhet. Ägarbytet är en satsning som innebär att Pops Academy får långsiktiga ägare med en ambitiös utvecklingsplan för skolan.

För mer information kontakta AcadeMedias utbildningsdirektör Åsa Blom, tel 076-100 07 98, asa.blom@academedia.se.

AcadeMedia är verksamt inom för- och grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. AcadeMedia driver 75 grundskolor under namnen Pysslingen och Vittra, varav drygt 30 har integrerade förskolor. Skolorna finns representerade från Malmö i söder till Kalix i norr.

AcadeMedia driver även förskolor i Norge och Tyskland.

Friskolor - en naturlig och viktig del av utbildningssystemet26.2.2020 10:36:46 CETNyheter

Friskolor har funnits i över 30 år. Idag går nära 400 000 barn och elever i en friskola och antalet ökar varje år. Över 73 000 lärare, 17 procent av lärarkåren, arbetar i en friskola. När Rebecca Roth ordförande i LR:s Studerandeförening vill att friskolor som drivs av aktiebolag ska läggas ner, bör hon ha i åtanke att ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser för både lärare och elever.