Populära IT-mässan i Lund lockar drygt 60 företag från Skåne, Stockholm och Danmark

Torsdag 30 mars är det dags för den tionde IT-mässan på Ideon i Lund och intresset för att delta är stort. Drygt 60 arbetsgivare erbjuder cirka 550 lediga tjänster. Många företag väljer att återkomma, samtidigt som nya företag tillkommer varje gång. Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Företagen kommer främst från Skåne, Danmark och Stockholm. Tyska företag erbjuder lediga tjänster via tyska Eures-rådgivare på plats. Inriktning på bolagen är bred - allt från små innovativa bolag till stora internationella koncerner samt tjänste- och produktbolag.

Bland veteranerna finns Combain som var relativt nystartat när de deltog på den första IT-mässan 2012. Sedan dess har de anställt efter de flesta mässor. Andra ”återanvändare” är till exempel Axis, Volvo Cars, ÅF och Huawei Technologies, medan 17 företag är nya för i år.

Arbetssökande med erfarenhet är hett eftertraktat, liksom kvinnor med IT-kompetens. En av de mest eftersökta kompetenserna finns inom mjukvaruutveckling.

– Vårt mål är att fler personer ska få chansen att vara med och bygga framtidens uppkopplade värld, säger Mia Rolf, VD, på Ideon Science Park.

– Den här typen av mötesplatser upplevs väldigt positivt av företag som söker kompetens som det är brist på, eftersom det ger nya möjligheter att hitta personal, säger Carina Friis, chef Arbetsförmedlingen i Lund.

– Digitalisering är en del vardagen och definitivt en stor del av morgondagen. Om Lund skall behålla sin tätposition inom detta område behövs nya talanger till företagen, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.

Alla intresserade som söker arbete inom IT är välkomna på mässan.

Information om företag och kravprofiler finns på www.itmassa.se
(reservation för sena ändringar).

Tid: Torsdagen 30 mars klockan 10-13

Plats:Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund

ObsKlockan 11 finns representanter för Arbetsförmedlingen, Ideon Science Park och Lunds Kommun vid caféet om media har frågor.

Fakta: Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun. Företagen söker bland annat mjukvaru-, system-, app- och webbutvecklare, ingenjörer inom systemutveckling och elektronik, testare, testledare, it- och nätverkstekniker.

För ytterligare frågor, kontakta:

Mia Rolf, VD Ideon Science Park 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.