Populära IT-mässan i Lund lockar drygt 60 företag från Skåne, Stockholm och Danmark

Torsdag 30 mars är det dags för den tionde IT-mässan på Ideon i Lund och intresset för att delta är stort. Drygt 60 arbetsgivare erbjuder cirka 550 lediga tjänster. Många företag väljer att återkomma, samtidigt som nya företag tillkommer varje gång. Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Företagen kommer främst från Skåne, Danmark och Stockholm. Tyska företag erbjuder lediga tjänster via tyska Eures-rådgivare på plats. Inriktning på bolagen är bred - allt från små innovativa bolag till stora internationella koncerner samt tjänste- och produktbolag.

Bland veteranerna finns Combain som var relativt nystartat när de deltog på den första IT-mässan 2012. Sedan dess har de anställt efter de flesta mässor. Andra ”återanvändare” är till exempel Axis, Volvo Cars, ÅF och Huawei Technologies, medan 17 företag är nya för i år.

Arbetssökande med erfarenhet är hett eftertraktat, liksom kvinnor med IT-kompetens. En av de mest eftersökta kompetenserna finns inom mjukvaruutveckling.

– Vårt mål är att fler personer ska få chansen att vara med och bygga framtidens uppkopplade värld, säger Mia Rolf, VD, på Ideon Science Park.

– Den här typen av mötesplatser upplevs väldigt positivt av företag som söker kompetens som det är brist på, eftersom det ger nya möjligheter att hitta personal, säger Carina Friis, chef Arbetsförmedlingen i Lund.

– Digitalisering är en del vardagen och definitivt en stor del av morgondagen. Om Lund skall behålla sin tätposition inom detta område behövs nya talanger till företagen, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.

Alla intresserade som söker arbete inom IT är välkomna på mässan.

Information om företag och kravprofiler finns på www.itmassa.se
(reservation för sena ändringar).

Tid: Torsdagen 30 mars klockan 10-13

Plats:Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund

ObsKlockan 11 finns representanter för Arbetsförmedlingen, Ideon Science Park och Lunds Kommun vid caféet om media har frågor.

Fakta: Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun. Företagen söker bland annat mjukvaru-, system-, app- och webbutvecklare, ingenjörer inom systemutveckling och elektronik, testare, testledare, it- och nätverkstekniker.

För ytterligare frågor, kontakta:

Mia Rolf, VD Ideon Science Park 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!