Populära rutmönstrade roséboxen Coteaux d’Aix en Provence blir mer tillgänglig i ett mindre format

Lagom till vårsolen tittar fram kan man köpa ny fräsch årgång av det ekologiska rosévinet från Provence i en behändig 2,25 liters box. Den nya mindre förpackningsstorleken passar extra bra för en kvalitets rosé och gör den mer tillgänglig för små hushåll.

Från den första mars levereras det ekologiska rosévinet Coteaux d’Aix en Provence från producenten Gassier i ny förpackning och med nytt pris. Produkten finns redan i Systembolagets ordinarie sortiment. Rosévinets går från 3 L till 2,25 L och får en mer avlång, smalare, förpackning – särskilt anpassat för kylens sidofack.

Förpackningsstorleken är relativt ny för oss svenskar men är vanlig i andra länder och motsvarar tre 75 cl flaskor istället för fyra. Coteaux d’Aix en Provence pris sänks till det mer tillgängliga beloppet 235 kronor. Den mindre boxvolymen passar för ett dyrare kvalitetsvin och gör att hållbarheten i en öppnad box blir ett mindre problem för ett litet hushåll.

Färgen är klassisk för Provence, det vill säga klar och ljust rosa. Vinet har en stor, härlig ”somrig” doft med aromer av mogna röda bär, citrusfrukt, mineraler och mandel. Smaken är torr, fruktig och frisk med inslag av hallon, jordgubbar, körsbär, röda vinbär och citrusfrukt såsom mandarin och blodapelsin och en touch mandlar i det fräscha avslutet.

Detta rosévin är perfekt som apéritif och till mat som den klassiska provencalska fisk-och skaldjurssoppan Bouillabaisse med en saffran-och vitlöks aïoli, färska eller gratinerade skaldjur, lättare stekt fisk med grillad paprika och svarta oliver, färska fikon med prosciutto, klassisk Salade Nicoise, tomat-och lökpaj, chèvre chaud. Utmärkt även till vietnamesiska spring rolls, japansk sushi och ”fusion food”.

Vi tror att rosén i ny tappning kommer att bli ännu mer populär i vår och sommar genom att den passar fler vinkonsumenter”, säger Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits. ”Vinet är ekologiskt och den nya årgången verkar mycket lovande. Coteaux d’Aix en Provence från topp-producenten Gassier både smakar och ser ut som ett kvalitetsvin från Provence ska göra.”

Om Gassier

Appellationen Coteaux d’Aix en Provence är regionens andra största appellation och ursprunget anses bjuda på de mest smakrika rosévinerna i Provence. Bakom vinerna står familjen Gassier, en adlig familj sedan 1400-talet, som härstammar från orten Barcelonnette i Hautes-Provence. Ansvarig för vingårdarna är baron Georges Gassier, femte generationen av vinodlande Gassiers. Familjen har en stor négoce aktivitet under namnet Gassier en Provence och samarbetar med många vinodlare i regionen. De har även en 40-hektar stora egendom, Château Gassier, sedan 1982 som ligger vid foten av berget Sainte Victoire, i hjärtat av Provence, bara några kilometer från staden Aix-en-Provence. Gassier har ett stort engagemang och jobbar aktivt med naturvård genom att beskydda den naturliga faunan i området.

Fakta om vinet

Ursprung: Frankrike, Coteaux d’Aix en Provence| Producent: Gassier en Provence| Druvor: Ekologiska druvor: Grenache 33%, Cinsault 33%, Syrah 34% | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2017 | Art.nr: 2237 | Pris: 235 kr | 2,25L | Distribution: Fast distribution, Systembolaget.

Abonnera på våra pressmeddelanden.